Wat is het verschil tussen organisch en betaald bereik?
Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 7 mei 2019
Je bereikt veel mensen online. Proficiat! Weet je ook of je hen op natuurlijke wijze bereikt of dat ze via advertenties naar jou geleid worden? Wat is met andere woorden jouw organisch versus betaald bereik? Ontdek wat het is en waarom het belangrijk is.
Facebook informeert je over het betaalde en organische bereik van berichten op jouw pagina. Wat wil dit zeggen?
Wat is organisch en betaald bereik?
Organisch bereik staat voor het aantal unieke personen dat jouw bericht op het scherm krijgt wanneer je berichten post zonder ervoor te betalen. Dit zijn enkel mensen die je pagina liken.
Betaald bereik is het aantal unieke personen aan wie jouw bericht is weergegeven als resultaat van advertenties. Met deze sponsored ads richt je jou tot het publiek dat je zelf definieert.
De bereikte mensen zien jouw bericht. Wat niet wil zeggen dat ze het lezen, of er op klikken.
Niet enkel voor Facebook?
De termen 'organic reach' en 'paid reach' worden vaak gebruikt om het succes van posts en advertenties op Facebook uit te drukken. Maar ook op Google of andere sociale media zoals LinkedIn en Twitter wordt er gesproken over organisch en betaald bereik.
Hoe versterken organic and paid reach elkaar?
Organisch en betaald bereik werken elkaar niet tegen. Noch moet je kiezen tussen het ene of het andere. Feit is dat je organisch vandaag minder mensen bereikt dan vroeger. Wel kan je dit aantal opkrikken … via betaald bereik én een goede campagne.
Wanneer mensen die je betaalde bericht zien erop reageren of het delen met hun publiek, vergroot je organische bereik. Je hoeft namelijk niet te betalen voor het bereik dat je wint via mensen die jouw content delen.