Als jij een nieuwe tuinbank wil kopen of op zoek bent naar iemand die je laptop kan herstellen, ga je waarschijnlijk te rade bij Google. Je tikt wat je nodig hebt in de zoekbalk en krijgt niet alleen een lijst met relevante websites (SEO), maar ook enkele advertenties (SEA). Die laatste springen in het oog, want ze verschijnen bovenaan. Als ondernemer kan je er dan ook je voordeel mee doen om jouw product of dienst in de kijker te zetten. Bovendien kan je Google-advertenties zelfs laten opduiken in onder meer Gmail en YouTube … Lees er hieronder meer over.
Wat zijn Google-advertenties?
Google-advertenties zijn advertenties die verschijnen in de Google-zoekresultaten of op het zogenaamde Google Display Network. Dat laatste is een verzameling van websites en apps die eigendom zijn van de internetgigant, zoals Gmail en YouTube. Al je Google-advertenties lanceer en beheer je via het advertentieprogramma van Google: Google Ads (het vroegere Google AdWords). Het kost natuurlijk geld om te adverteren in het zoek- en displaynetwerk, maar een Google Ads-account aanmaken is wel gratis.
Google Ads gebruiken
Met Google Ads bereik je klanten die zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Hoe je hen precies benadert, hangt van een aantal zaken af.
1. Wat is je doel?
Om te beginnen moet je voor jezelf bepalen wat je met je Google-advertenties wil bereiken. Wil je vaker gebeld worden of meer mensen naar je winkel lokken? Of moeten potentiële klanten net een actie uitvoeren op je website, zoals een contactformulier invullen of een offerte aanvragen?
2. Wie wil je bereiken?
Een tweede vraag die je moet beantwoorden, is wie je precies wil bereiken. Heeft jouw onderneming alleen baat bij lokale leads, of wil je in heel België gevonden worden? Google Ads laat je toe om binnen een bepaalde straal van je bedrijf te adverteren, maar je kan ook werken met een grotere regio of volledige landen. Daarnaast kan je je doelgroep verfijnen door te focussen op een bepaalde leeftijd, functie, geslacht of andere criteria.
3. Wat is je USP?
Vat voor jezelf in een aantal kernzinnen samen waarom potentiële klanten nu net voor jouw bedrijf moeten kiezen. Met andere woorden: wat is je unique selling point (USP)? Lever je webshopbestellingen gratis aan huis, of maak je er een erezaak van om binnen de 24 uur een offerte klaar te hebben? Pak daar dan zeker mee uit.
4. Hoeveel kan/wil je spenderen?
Via Google Ads kan je instellen hoeveel je elke maand maximaal wil uitgeven aan je Google-advertenties. Hoeveel geld je precies moet investeren, hangt af van heel wat factoren, zoals de doelgroep, het type campagne of de concurrentie. Hoe groter de concurrentie, hoe duurder de advertenties, want de speler die het meeste betaalt, krijgt de beste positie. Google Ads maakt wel een inschatting van de resultaten die je met jouw budget kan boeken, zodat je alvast een idee krijgt of het voor jou de moeite waard is om te adverteren.
Google-zoekadvertenties
Zoekadvertenties zijn de bekendste Google-advertenties. Ze verschijnen tussen de Google-zoekresultaten. Je bouwt ze op met zoekwoorden, advertentiegroepen en extensies.
1. Zoekwoorden
Zoekwoorden of keywords zijn de termen die je potentiële klanten gebruiken om je product of dienst te vinden. Die woorden moeten dan ook terugkomen in je advertenties. Om te weten of je nu beter “e-bike kopen” of “elektrische fiets kopen” gebruikt, kan je de Google zoekwoordplanner gebruiken. Deze tool vertelt je niet alleen welke termen het populairst zijn, maar geeft je daarnaast een inschatting van de kosten die verbonden zijn aan de verschillende opties, zodat je je advertentiebudget beter kan bepalen.
2. Advertentiegroepen
Als je weet op welke zoekwoorden je wil inzetten, structureer je die vervolgens in advertentiegroepen. Stel dat je dranken, zoute en zoete snacks verkoopt op je webshop, dan zou je deze drie categoriën als advertentiegroepen kunnen nemen, met daaronder respectievelijk zoekwoorden als “frisdrank”, “borrelnootjes” en “brownies”.
Per advertentiegroep voorzie je
- een aantal koppen: de blauwe links die je ziet bovenaan een advertentie.
- een aantal beschrijvingen: de regels die onder de blauwe links verschijnen.
3. Extensies
Eventueel kan je extensies toevoegen aan je Google-advertenties om ze nog efficiënter te doen werken en meer in het oog te doen springen, zoals
- sitelinks: extra links naar andere pagina’s op je website, die misschien beter aansluiten bij wat je potentiële klant zoekt. Denk aan links naar “reisgidsen” of “kookboeken” onder een advertentie over “boeken kopen”.
- highlights: korte USP’s die vlak na de beschrijvingen verschijnen, zoals “laagsteprijsgarantie” of “24/7 bereikbaar”.
En wat met het Google Display Network?
Google Display is een verzameling van websites waarop je verschillende types advertenties kan plaatsen, zoals responsive display ads of discovery ads. Je reikt Google de nodige bouwstenen aan (afbeeldingen, logo’s, koppen en beschrijvingen) en daarmee bouwt de internetgigant dan zelf advertenties die verschijnen op onder meer YouTube en Gmail.
Responsive display ads en discovery ads zien er min of meer hetzelfde uit, maar hebben toch belangrijke verschillen. We sommen er hier een aantal op.
- De plaatsing (waar ze verschijnen): Display ads kunnen getoond worden op een brede waaier aan apps en websites die via Google advertentieruimte aanbieden, terwijl discovery ads alleen verschijnen op Gmail, YouTube en Google Discover (een berichtenfeed met nieuws waarvan Google denkt dat het de surfer interesseert, of waarvoor gebruikers zelf onderwerpen kunnen selecteren, zoals sport of film).
- Het format: Discovery ads kunnen single image ads zijn of carrousels (met maximaal tien afbeeldingen). Responsive display ads kunnen geen carrousels zijn, maar je kan er eventueel wel een video van je YouTube-kanaal aan toevoegen.
- Het betaalmodel: Discovery ads gebruik je vooral voor conversies, of om mensen aan te zetten tot een actie. Daarom kan je het betaalmodel CPA (cost per action of cost per acquisition) hanteren. De kosten van je ad worden dan bepaald op basis van een specifieke handeling: enkel als iemand bijvoorbeeld je contactformulier invult of een offerte aanvraagt, betaal je voor de advertentie die tot die daad leidde. Met display ads kan je onder meer kiezen om te betalen per klik. Met zo’n CPC of cost per click-systeem betaal je voor elke klik op je advertentie. Als je ad dus verschijnt zonder dat iemand ze aanklikt, kost ze je niets.
Vraag raad aan de experts van De Digitale Versnelling
Zie je door het zoekwoordenbomen het bos niet meer? Aarzel dan niet om de hulp in te roepen van De Digitale Versnelling. We staan kleine bedrijven en eenmanszaken met veel plezier bij in hun Google-advertenties-avontuur – of om meer volgers te krijgen op sociale media, om te starten met e-mailmarketing, en ga zo maar door!