Waarom een website als je al een Facebook-pagina hebt?
Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 6 mei 2019
Communiceer jij steeds meer via Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat? Goed zo! Je bent op die manier snel en makkelijk bereikbaar voor je klanten. Toch blijft een eigen website onmisbaar.
Je ziet misschien de meerwaarde van een eigen website niet? Bedenk dan dit: je eigen huis bouw je toch ook niet op gehuurde grond? Deze vergelijking maakt de meerwaarde van een eigen website op slag duidelijk.
Sociale media zijn gehuurde grond. Je maakt gebruik van een platform waar je zelf geen enkele controle over hebt. Je bent niet langer de eigenaar van de info die je er deelt. En je bent afhankelijk van gebruiksvoorwaarden en mogelijke wijzigingen. Stel dat het platform stopt dan ben jij alle info op je account kwijt.
Een eigen website gekoppeld aan een eigen domeinnaam is jouw eigendom. Jij bent er baas. Je bepaalt zelf de spelregels en hebt alle controle over de inhoud die je er plaatst.
“Ik heb al een Facebookpagina. Iedereen kan mij vinden.”
Wat onthouden je klanten en mogelijke klanten het gemakkelijkst: je eigen, korte webadres www.mijnbedrijf.be of het lange adres www.facebook.com/mijnbedrijf? Juist, ja.
Ook om goed zichtbaar te worden in de resultaten van zoekmachines zoals Google, is het hebben van een website een eerste stap.
Een eigen website is dus belangrijk om gevonden te worden. Het is het centrale punt waar je bedrijfsgegevens staan, je contactgegevens, openingsuren, je expertises, blog, …
Op je website kan je makkelijk verwijzen naar je Facebook-pagina, Instagram, Snapchat en alle mogelijke andere sociale netwerken waarop je aanwezig bent.
“Een pagina aanmaken op Facebook is veel makkelijker dan een eigen website opzetten.”
Een pagina aanmaken op sociale media is kinderspel en het kost je (bijna) niets. Tenzij je wil adverteren natuurlijk.
Maar een eigen website opzetten, hoeft eveneens niet complex en duur te zijn. Zélfs als klein bedrijf en zonder technische kennis. Hoe je het precies aanpakt, wat de verschillende mogelijkheden zijn en waarop je moet letten, vertellen we je in dit artikel.
“Oef! Nu ik een eigen website heb, kan ik wegblijven van Facebook.”
Niet echt.
Naast je eigen webstek maak je best ook gebruik van de kracht van sociale media om snel en efficiënt met je klanten te communiceren. Je stimuleert zo klanten ook om je website te bezoeken.
Een website aangevuld met aanwezigheid op sociale netwerken is dan ook de slimste keuze.
Website én sociale media belangrijk
Een eigen website en sociale media: de twee kunnen niet zonder elkaar. Je eigen website is het hart van je communicatie waarop gebruikers alle informatie vinden die ze nodig hebben.
Je sociale media zijn ‘vluchtiger’. Ze dienen om snel en efficiënt te communiceren met je klanten (acties, promo’s, verspreiding van een nieuwe blogpost of video, technische problemen of sluitingsdagen).
Enkel en alleen inzetten op sociale media? Dat is helemaal geen goed idee. Als je nog geen website hebt en je wil weten of je domeinnaam nog vrij is dan kan je dat hier controleren.