Lies laat bloemenzaak openbloeien dankzij Facebookadvertenties

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 2 mei 2019

Lies De Craemer bloemenwinkel Falenopsis

Als lokale bloemenzaak mik je liefst op potentiële klanten in je buurt. Dat kan prima via Facebook. Ontdek in dit stappenplan hoe je eenvoudig zelf een Facebookadvertentie maakt.

Meer dan 7 miljoen Belgen hebben een account op Facebook. En toch kan je heel gericht adverteren naar de paar honderd of duizend mensen die voldoen aan het profiel van jouw ideale klant.

Deze 5 stappen om te adverteren op Facebook zetten je op weg. 

Wat heb je nodig om te adverteren?

  1. Je zakelijke doelstelling. Dit is de reden waarom je de advertentie wil weergeven.
  2. Je doelgroep of wie je wil bereiken.
  3. Een budget per dag of een looptijdbudget voor je advertentie.
  4. Foto's of video's die je in je advertentie wil tonen.

Stap 1. Kies je doelstelling

Wat wil je realiseren via een advertentiecampagne? Met andere woorden: wat is je marketingdoelstelling? Denk bijvoorbeeld aan meer onlineverkoop, appdownloads, meer chatberichten in Messenger of meer merkbekendheid en grotere bekendheid.

Voorbeelden van marketingdoelstellingen op Facebook

Stap 2. Kies je doelgroep

Ken jij jouw ideale doelgroep? Dan kan je via Facebook perfect enkel op hen mikken. Geef aan welke leeftijd, locatie, geslacht, interesses, woonplaats, ... je zoekt.

Of laat je helpen door Facebook. Als je contactgegevens van je klanten uploadt, toont Facebook je advertentie aan mensen die op jouw klanten lijken.

Facebook advertenties doelgroep

Stap 3. Bepaal je budget per dag

Hoeveel wil je dagelijks uitgeven aan advertenties? Zelfs 2 euro per dag is mogelijk. Het enige nadeel van een klein budget is dat ook het geschatte dagelijkse bereik daalt. Deze bedragen kan je steeds aanpassen.

Facebook advertenties budget per dag instellen

Stap 4. Maak de advertentie

Je kan volledig vanaf nul een advertentie aanmaken. Je kiest een format, bedenkt enkele teasende zinnen en illustreert met een aantrekkelijke foto. Of je maakt een advertentie van een bericht dat je eerder postte op Facebook.

Indeling advertenties op Facebook

Stap 5. Pas je campagne aan

Het leuke van online adverteren is dat je minuut per minuut de resultaten van jouw inspanningen kan volgen. Wil je meteen je advertentie aanpassen om deze resultaten te verbeteren? Ook dat kan.

 

Met deze 5 eenvoudige stappen maak je jouw eerste advertentie op Facebook aan. Heb je even meer tijd? Lees dan deze uitgebreidere handleiding: Facebook Ads Basics.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Hoe analyseer je de resultaten van je Facebookadvertenties?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op Facebook: hoe doe je dat?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale