Kunnen bezoekers van jouw website binnen 5 tellen zien wat je bedrijf doet? Kunnen ze makkelijk navigeren en vinden wat ze zoeken? Is de lay-out van je prijzen eenvoudig te begrijpen? Heb je een laag bounce-percentage? Als je ‘nee’ op deze vragen antwoordt, is het misschien tijd om eens goed na te denken over je website-ontwerp.
Verbeteren van je website ontwerp
Heb je op bovenstaande vragen ‘nee’ geantwoord? Dan is het hoog tijd om eens goed te zoeken naar een manier om het ontwerp van je website te verbeteren.
Een website zal niet gewoon slagen door uit te blinken in beperkte aspecten (zoals alleen concept of inhoud). De site moet een ontwerp en structuur hebben die aansluit op de gebruikerservaring en functionaliteit. Bovendien moet het ontwerp op een passende wijze je inhoud aanvullen.
Je website moet ook duidelijk communiceren aan je bezoekers wat je doet, waarom je het doet en voor wie je het doet. Het is makkelijk om je doel voorbij te schieten als bijvoorbeeld je doel of doelgroep onduidelijk is.
1. Begin met een plan
Begin niet zomaar met het ontwerpen van je website. Om ervoor te zorgen dat je website effectief aan de behoeften van je bezoekers voldoet, moet je de reis van je kopers in kaart brengen vanaf de eerste keer dat ze je website bezoeken tot het moment dat ze klant worden.
Welke pagina’s bekijken ze, welke inhoud lezen ze en welke aanbiedingen doen hen converteren? Zodra je dit begrijpt, kan je een website (laten) ontwerpen die je aan leads helpt via een marketingfunnel.
Je wil een website (laten) ontwerpen die een duidelijk verhaal vertelt, en waar je potentiële klanten verschillende stappen laat doorlopen. Het draait allemaal om het beantwoorden van de juiste vragen in de juiste volgorde, waarbij ook context een rol speelt. Neem wat je al weet over je huidige klanten en onderzoek hoe ze van een bezoeker naar een klant zijn gegaan. Gebruik vervolgens deze gegevens om je strategie in kaart te brengen.
2. Verwijder zeker volgende dingen van je website
Bepaalde elementen op je website doen afbreuk aan de boodschap die je over wil brengen. Enkele items die je liever kwijt dan rijk bent: afbeeldingen die niets bijdragen en vooral voor afleiding zorgen, ingewikkelde animaties, inhoud (content) die onnodig lang is …
Met een publiek dat gemiddeld een aandachtsspanne van slechts 8 seconden heeft, moet je een eerste indruk maken die gemakkelijk de belangrijkste punten overbrengt. Dit moet gerealiseerd worden met korte, krachtige stukken content die worden gescheiden door duidelijke en beknopte (tussen)titels.
3. Integreer sociale deel- en volgknoppen (Like & Follow)
Het produceren en verspreiden van geweldige inhoud en aanbiedingen is enkel mogelijk als je gebruikers de mogelijkheid geeft om dit te delen. Heeft je website geen sociale deelknoppen? Dan loop je mogelijk veel social media-verkeer mis dat wordt gegenereerd door mensen die je website/blog lezen! Deze knoppen fungeren als een niet-opdringerig hulpmiddel dat het delen van je content aanmoedigt via sociale media.
4. Implementeer call-to-action’s
Weten je bezoekers zodra ze op je site belanden wat ze vervolgens moeten doen? Je stuurt hen best een bepaalde richting uit, zodat ze meteen weten welke pagina’s ze moeten bekijken of welke acties ze moeten ondernemen.
Call-to-action-knoppen zijn één van de vele elementen die aangeven welke stap de gebruiker op een pagina moet nemen. Voeg call-to-action’s toe die bezoekers tips en oplossingen bieden voor het vraagstuk dat ze proberen op te lossen. Als ze je bedrijf eenmaal geïdentificeerd hebben als een oplossing voor hun behoefte, voelen ze zich meer op hun gemak bij het onderzoeken van je diensten om te zien of je deze oplossingen kan realiseren.
Enkele voorbeelden van call-to-actions zijn: “klik hier voor meer informatie”, “download ons voorbeeld”, “bekijk de video”, “bekijk prijzen”...
5. Gebruik de juiste afbeeldingen
Niet elk beeld past bij het type bericht dat jij aan je publiek wil tonen. Gelukkig bestaat er een groot gamma om uit te kiezen (vaak gratis). Helaas ontstaat zo ook een overvloed aan nietszeggende stockfoto’s. Het liefst wil je foto’s gebruiken die afbeeldingen weergeven van echte mensen die bij jouw bedrijf en op jouw kantoor werken.
Als echte foto’s geen optie zijn, zijn er technieken om het juiste type ‘stockbeeld’ te kiezen. Dit helpt om je merk realistischer te maken en ervoor te zorgen dat de afbeeldingen overeenkomen met wie jij bent en wat jouw inhoud verklaart.
6. Navigatie
Bij het ontwerpen van je website is navigatie de sleutel. Het is in wezen de kaart die de belangrijkste plaatsen weergeeft die gebruikers kunnen bezoeken. Er is niets storender dan een website met een ongeorganiseerde of verwarrende navigatie-interface. Zorg ervoor dat je bezoekers makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Denk hierbij aan minimalistisch design. Bv: een slanke navigatiebalk met gestroomlijnde inhoud of een menu-interface in pop-up stijl. Belangrijke kenmerken daarvan zijn navigatie-hiërarchie en een ‘responsive’ ontwerp, zodat de bezoekerservaring op een mobiel toestel niet drastisch verandert. (Meer hierover bij nr.9!)
Als gebruikers niet kunnen vinden wat ze zoeken, hebben ze geen reden om op je site te blijven. In plaats daarvan zullen ze ‘bouncen’ en een concurrent vinden die een betere gebruikerservaring (UX) biedt.
7. Laat je bezoekers op je landingspagina scrollen
Wees niet voorzichtig met het (laten) ontwerpen van een iets langere startpagina. Het opnemen van 3-5 secties die helpen nieuwe en terugkerende gebruikers naar de juiste delen van je site te leiden, kan helpen om een naadloze ervaring te creëren. Hierbij enkele van de meest cruciale elementen:
- Hero-image of slider met titel
- Introductievideo
- Overzicht van de diensten die je biedt
- Producteigenschappen
- 'Over ons' sectie
- Getuigenissen of reviews
- Case studies of succesverhalen
8. Wees niet bang voor Witruimte
Witruimte wordt ook wel ‘negatieve ruimte’ genoemd en verwijst naar de gebieden rond elementen op een pagina die leeg zijn en geen inhoud of visuele items bevatten. Witruimte is een essentieel ontwerpelement dat je helpt de pagina op te splitsen en de leesbaarheid te vergroten. Denk hierbij aan minimalistisch design.
Hoewel extra ruimte overbodig lijkt, is het in feite verantwoordelijk voor verbetering van de leesbaarheid en de prioriteitsbepaling van bepaalde inhoud. Het speelt ook een belangrijke rol in het ontwerpproces en de positionering van website-ontwerpelementen.
Als je weet dat sommige pagina’s witruimte missen, bekijk dan de pagina-elementen of inhoud die niet noodzakelijk zijn voor het doel van de pagina. Zorg ervoor dat deze inhoud correct is gegroepeerd, zodat gebruikers kunnen onderscheiden waar ze op de pagina thuishoren.
9. Mobiele optimalisatie (responsive webdesign)
Meer dan 50% van de gemiddelde website bezoeker surft mobiel en wil dan graag een ervaring hebben die aanleunt bij de desktopversie van je website. Vergeet dus niet je website te optimaliseren voor mobiel. Belangrijke vraag om jezelf te stellen: waarom zou iemand mijn website op een mobiel toestel openen? Welke dingen zouden ze zoeken? Staat mijn ontwerp en structuur hen momenteel toe die dingen makkelijk te vinden?
Belangrijke aanvulling is dat ook Google ondertussen is overgestapt op Mobile-first indexing. Dat betekent dat Google enkel nog de mobiele versie van je website indexeert en rangschikt in zijn zoekresultaten.
10. Zorgen dat je gevonden wordt
Als je een substantiële online aanwezigheid wilt ontwikkelen, moet je een website maken die gevonden kan worden.
Dit begint met het ontwikkelen van een SEO-strategie die rekening houdt met de zoektermen waarnaar je potentiële kopers en klanten zoeken. Deze zoektermen moeten vertaald worden naar content die relevant is voor de behoeften van je bezoekers.
Stap één: bepaal de zoekwoorden waarnaar jouw doelgroep op zoek is.
11. Stop nooit met testen
Het evalueren van conversiepaden, hoe ver gebruikers scrollen en waar ze precies klikken… Dat zijn belangrijke elementen die kunnen verklaren of je webpagina’s presteren zoals jij voor ogen had. Moeten jouw bezoekers veel pagina’s doorlopen? Dan is de kans groot dat ze problemen tegenkomen of gewoon afhaken.
Door te testen weet je wat er moet worden bijgewerkt. Sommige pagina’s hebben misschien alleen maar enkele ontwerp-aanpassingen nodig. Eenvoudige wijzigingen zoals knop-kleuren, kopteksten of het toevoegen van een paar zinnen aan je kopie kunnen ongelooflijke verschillen in de prestaties van de pagina veroorzaken.
12. Identificeer onbekende 404’s of 'broken links'
Afhankelijk van de grootte van je website of hoe lang deze al bestaat, heb je hier en daar misschien enkele pagina’s of links die niet (meer) werken. Neem de tijd om te evalueren of jouw website ondertussen onbestaande pagina’s heeft. Je zou verrast zijn hoeveel webpagina’s niet correct gekoppeld zijn.
Uitgelichte foto door Kobu Agency van Unsplash