Google mobile-first index: wat is het effect op je ranking?
De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 25 juni 2019
Tegenwoordig kijkt Google vooral naar hoe smartphonevriendelijk je website is. Wat betekent mobile-first indexing voor jou?
Misschien kreeg je ook van Google de melding dat je website geïndexeerd wordt op basis van hoe deze door een smartphone bezocht wordt. Dat is de mobile-first index.
Mobile-first indexing betekent dat Google enkel nog de mobiele versie van je website indexeert en rangschikt in zijn zoekresultaten. Vroeger baseerde de zoekrobot zich op de desktopversie. Google past zich hiermee aan de realiteit aan. We surfen meer met onze smartphone dan van achter onze computer.
Wat betekent deze nieuwe indexering?
Voor bedrijven en zelfstandigen bij wie de mobiele website dezelfde is als de desktopversie verandert er niets.
Wel kan de verandering bij Google desastreus zijn voor de vele ondernemers die nog geen goede mobiele versie hebben van hun site. Zij zullen naar beneden donderen in de zoekresultaten.
Wat moet je doen?
Bevat jouw mobiele website veel minder inhoud dan de desktopversie?
Breid deze dan zo snel mogelijk uit. Bekijk zeker de mogelijkheden om je bestaande site te updaten naar een responsieve versie, waardoor de website zich automatisch aan de schermgrootte aanpast.
Is je mobiele site klaar voor de Google-indexering?
Dan ontvang je een mail van Search Console. Zoek gerust even in je mailbox, misschien heb je de mail al gehad.
De link in deze mail brengt je naar de nieuwe tool waarmee jij jouw aanwezigheid op Google Zoeken kan beheren. Klik op deze link. Controleer en update je instellingen.
Lanceer je een nieuwe website?
Dan hoef je niets te doen, want die wordt automatisch geïndexeerd met de Google Mobile First-technologie.
Meer info? Digitaal expert Frederik Vermeire schreef een interessante blog over het onderwerp: De mobile-first index. Is jouw website er klaar voor?