Social media marketing is in essentie heel eenvoudig en draait vooral rond het publiceren en adverteren van zogenaamde engaging content. Dit is echter geen sinecure. Goede content zet uiteindelijk aan tot actie. Slechte content creëert het averechtse effect, waardoor prospecten en klanten afhaken.
Uiteraard variëren inhoud en beeld conform de beoogde boodschap (doel), en ontvanger (doelgroep) en het moment. Zo kan content als onderdeel van een opbouwend verhaal of strategische lijn gefaseerd verschijnen, idealiter met oog voor een spanningsboog. Andere content kan dan weer basale vormen aannemen en dagdagelijks gepost worden. En hierbij komen we bij de eerste van drie eenvoudige tips om met engaging content te scoren.
Tip 1. Streef continuïteit na.
Focus niet enkel op je strategie en verhaallijnen. Post ook met een minimale regelmaat dagdagelijkse boodschappen. Ja, zelfs een fait divers kan. Zoals?
- inspelen op de actualiteit
- creatieve insteken op het moment zelf
- een leuke en spontane foto ‘achter de schermen’
Zoek het niet te ver. Gewoon doen, maar hou uiteraard rekening met je huisstijl en persona.
Tip 2. Zoek interactie op.
Interactie is belangrijk. Niet enkel om het algoritme van het platform te triggeren en zo meer bereik te realiseren. Ook omdat het gebruikers – jouw (toekomstige) fans – actief betrekt in jouw communicatie. Zo overstijg je eenrichtingsverkeer en bouw je een sterke band op. Bovendien kan je uit de feedback dikwijls ook heel nuttige informatie capteren en deze aanwenden om je producten of diensten te verbeteren. Hoe?
- Stel een eenvoudige vraag. Liefst een open vraag zodat je voldoende feedback krijgt.
- Sluit een reguliere post eens af met een vraagzin. “Wat vinden jullie ervan?” is een klassieker.
- Bedenk een actie die reactie vergt, zoals een originele giveaway of een ludieke quiz. Opgelet met het huisreglement van het platform. Zo houdt Facebook er vrij strikte regels op na (die massaal met de voeten worden getreden).
Tip 3. Wees authentiek.
Dit is een heel eenvoudige vuistregel in social media marketing die men al te dikwijls in de wind slaat. Authenticiteit is alles en kan je merk maken of kraken. Als je content publiceert die helemaal niet matcht met je bedrijfsimago of -cultuur, val je snel door de mand. Zorg ervoor dat je eerlijk bent en niet overdrijft, weliswaar zonder valse bescheidenheid. Een kleine zelfstandige profileert zich best niet als een multinational. Hou hiermee rekening als je met persona werkt. Wees voorzichtig met influencers. Anderen betalen om jouw diensten of producten aan te prijzen, is een praktijk die steeds minder bijval kent.