Het Instagram-algoritme bevat de sleutel tot succes op Instagram. Eens je weet hoe het werkt, kun je je content eraan aanpassen voor groter bereik en meer interactie met je doelpubliek.
Deze gids leert je:
-
Wat het Instagram-algoritme is
-
Wat de voornaamste onderdelen van het Instagram-algoritme zijn
- Hoe het Instagram-algoritme een nieuwe post verwerkt
- Hoe je het naar je hand zet
Wat is het Instagram-algoritme?
Er zijn op dit moment meer dan een miljard Instagram-gebruikers. Elke gebruiker is een uniek persoon met een uniek gedragspatroon. Toch moet Instagram erin slagen om voor al die miljarden gebruikers relevante content te tonen in de newsfeed.
In de beginjaren van Instagram bestond er geen erg verfijnd algoritme. Je kreeg de updates van je netwerk in chronologische volgorde te zien. Zelfs de updates van dat ene familielid waar je enkel mee bevriend bent uit beleefdheid.
Kortom, het chronologische Instagram-algoritme zorgde ervoor dat lang niet alle content relevant was voor de gebruiker. Dat resulteerde in een kortere aanwezigheid op Instagram. Maar elke website en elke app heeft natuurlijk graag dat gebruikers hen langer bezoeken. En zo kreeg het huidige Instagram-algoritme vorm met als doel elk bezoek zo lang mogelijk te laten duren.
In plaats van een chronologische tijdlijn creëerde Instagram een algoritme dat je tijdlijn volledig personaliseerde op basis van je gedrag en interesses. En dat betekende dat je ineens veel creatiever uit de hoek moest komen als je op de tijdlijn van je doelgroep wou verschijnen. ‘Slechte’ content zonder enige interactie verdween sindsdien snel in niemandsland.
Wat zijn de voornaamste onderdelen van het Instagram-algoritme?
Je weet nu dat het Instagram-algoritme een manier van Instagram is om je sessie op het platform zo lang mogelijk te laten duren. Op die manier zie je meer advertenties en vergroot je de inkomsten van Instagram.
Nu is het tijd om in te zoomen op hoe dat algoritme werkt. Het Instagram-algoritme maakt gebruik van enkele ‘ranking factoren’. Concreet zijn dat drie statistieken die de relevantie van je content bepalen ten opzichte van elke Instagram gebruiker.
Hoe beter je scoort op elke ranking factor, hoe meer je content en stories verschijnen in de tijdlijn van je doelgroep.
1. Recentheid van je post
Hoe verser je content is, hoe beter je scoort op deze ranking factor. Dit is zowat het enige aspect van de chronologische tijdlijn dat overblijft in het nieuwe Instagram-algoritme.
Met andere woorden: als je een post publiceert om 12 uur ’s middags, dan verdient je post een 10/10 wat recentheid betreft. Tegen 18 uur ’s avonds heeft diezelfde post al wat punten verloren.
2. Het interessegebied van de gebruiker
Hoe interessanter de content die je te zien krijgt is, hoe langer je gemotiveerd blijft om verder te scrollen. Als je veel pagina’s volgt rond eten en koken en je interageert veel met die content, dan weet het Instagram-algoritme dat je interesse toont in culinaire onderwerpen.
Het gevolg is heel simpel: Instagram doet zijn best om je behoefte aan culinaire content zo goed mogelijk in te vullen. Je ziet steeds meer goede kooktips en lekkere gerechten bovenaan je tijdlijn verschijnen.
3. De relatie tussen jezelf en de gebruiker
Stel dat je een grote fan van auto’s bent. Je volgt veel merken die op regelmatige basis knappe beelden online zetten van hun verschillende modellen. Maar van alle merken die je volgt, is er 1 merk dat er met kop en schouders bovenuit steekt: Land Rover. De berichten van merken als Renault en Opel bekijk je wel, maar je liket ze niet. Maar vanaf je die geweldige SUV’s van Land Rover ziet, slaat je hart op hol. Je liket de post, geeft er commentaar op en deelt hem op je eigen tijdlijn.
Dit zijn signalen die het Instagram-algoritme opvangt. Het wist al door de vorige ranking factor dat je interessegebied bij auto’s ligt. Maar nu weet het ook dat je een duidelijke voorkeur hebt. Land Rover is voor jou een droommerk en je zou het liefst van al meer Land Rover zien verschijnen op je tijdlijn dan Renault en Opel.
Om de relatie tussen jezelf en de gebruiker in te schatten, kijkt het Instagram algoritme onder andere naar:
- Wie zijn content de gebruiker veel liket, becommentarieert of deelt
- Welke pagina’s de gebruiker vaak opzoekt
- Welke pagina’s de gebruiker vaak een bericht verstuurd
- Voor wie een gebruiker notificaties heeft ingesteld
- Hoe vaak de gebruiker je tagt in posts en reacties
Hoe beter de relatie tussen gebruiker en bedrijfspagina, hoe vaker de gebruiker je content én stories te zien krijgt.
Andere belangrijke factoren voor het Instagram algoritme
Naast de 3 belangrijkste ranking factoren, zijn er enkele andere elementen waar het Instagram-algoritme rekening mee houdt om je tijdlijn in te delen. De gebruiksfrequentie van Instagram is de eerste. Als je dagelijks Instagram gebruikt, heb je telkens minder nieuwe content om door te gaan. Maar als je slechts 1x per maand Instagram opent, heb je 30x zo veel content.
Instagram moet je op dat moment een selectie van de afgelopen maand tonen. Bij die gebruikers is het veel moeilijker om bovenaan hun tijdlijn te verschijnen.
Het aantal volgers van elke gebruiker speelt ook een rol. Iemand met 10 volgers heeft amper content om te verwerken. Maar iemand met 100.000 volgers heeft een overaanbod aan nieuwe posts waar Instagram een keuze uit moet maken.
Ten slotte is er de sessieduur. Iemand die gemiddeld 15 minuten op Instagram doorbrengt, heeft relatief weinig tijd om alle nieuwe content te zien. Maar iemand die er 60 minuten over doet, heeft al iets meer tijd om content te bekijken.
Hoe behandelt het Instagram-algoritme een nieuwe post?
Dat was de theorie rond het Instagram algoritme. Maar hoe gaat dat nu exact in zijn werk als je een nieuwe post publiceert? Het algoritme schiet alleszins meteen in actie.
- Om te beginnen toont het algoritme je verse content aan een klein percentage van je netwerk.
- Nadien meet het hoeveel interactie de content veroorzaakt.
- Het algoritme vergelijkt de interactie van deze post ten opzichte van andere content die je eerder deelde op gelijkaardige momenten. Stel dat je nieuwe post 120 interacties teweeg brengt. Dat lijkt veel. Tot je bedenkt dat andere posts er gemiddeld 200 teweeg brachten.
- Eens het Instagram-algoritme zeker is dat je content de moeite waard is, toont het je content aan een groter deel van je netwerk.
- Hoe meer interactie de content veroorzaakt, hoe langer het blijft staan in de tijdlijn van je netwerk. Als de interactie teleurstelt, verdwijnt de content langzaam maar zeker.
Kort samenvattend komt het er op neer dat je enkel groot bereik behaalt als je volgers vaak interageren met je content. Maar hoe zorg je voor maximale interactie? Hoe zet je het Instagram algoritme naar je hand?
7 tips om het Instagram algoritme naar je hand te zetten
Nu je weet hoe Instagram de tijdlijn van elke gebruiker indeelt, kun je gebruik maken van die kennis om het algoritme naar je hand te zetten.
Wat volgt zijn enkele snel toepasbare tips over hoe jij interactie met je doelpubliek kunt maximaliseren met een groter bereik als gevolg.
1. Publiceer content wanneer je doelgroep actief is
De eerste ranking factor die we bespraken was recentheid. Hoe nieuwer je post, hoe meer kracht het Instagram algoritme hem geeft. Door je content pas te publiceren wanneer je doelgroep het actiefst is op Instagram, bereik je er een veel groter deel van. Weet je niet hoe je dat ideale moment achterhaalt?
- Ga naar je bedrijfspagina
- Klik op het menuicoontje
- Klik op statistieken. Daar vind je de nodige informatie over je doelgroep
2. Maak gebruik van populaire hashtags
De tweede ranking factor was het interessegebied van de gebruiker. Hashtags zijn een zeer goede tactiek om je bereik te vergroten. Achterhaal welke relevante hashtags populair zijn en gebruik die consistent in je posts. Volgers van die hashtag zullen je content sneller zien verschijnen in hun tijdlijn. Het resultaat is meer interactie met je post en meer volgers voor je bedrijfspagina.
3. Kies voor een persoonlijke aanpak
De volgende tips zijn gericht op interactie met je content om zo de relatie tussen je doelpubliek en jezelf te versterken. Wanneer we interageren met content, hebben we graag het gevoel dat we in contact komen met een mens in plaats van met een bedrijf. Zorg er dus voor dat je investeert in menselijke relaties met je volgers.
- Schrijf pakkende bijschriften voor je content
- Reageer op reacties van je volgers
- Stel vragen
- Like en becommentarieer posts van je volgers
Geef je volgers het gevoel dat er een persoon aan de andere kant zit in plaats van een bedrijf.
4. Organiseer een Instagram contest
Een van de beste manieren om je doelpubliek te activeren is door hen te belonen. Want wie krijgt er nu niet graag cadeautjes?
Wedstrijden bestaan in verschillende vormen. Denk maar aan:
- Like & deel deze post en maak kans op PRODUCT
- Deel je foto en verhaal van hoe je in contact kwam met MERK en maak kans op PRODUCT
- Toon ons hoe goed je kan spelen op de elektrische gitaar en ontvang een waardebon van € 500!
- Tag een vriend met wie je naar New York wilt. Wie weet komt je droom uit!
- Verzin een origineel bijschrift voor deze foto en win PRODUCT
5. Moedig volgers aan om meldingen te ontvangen voor je nieuwste content
De ultieme vorm van liefde tussen een gebruiker en een bedrijfspagina is wanneer de gebruiker een melding wilt ontvangen telkens je nieuwe content publiceert. Moedig je volgers geregeld aan om die meldingen in te schakelen om zeker niets van jou te moeten missen.
6. Publiceer sterke content
Een onscherpe foto met een droog bijschrift is een schoolvoorbeeld van content die iedereen aan zich voorbij laat gaan. Maar haarscherpe beelden met een activerend en leuk geschreven bijschrift? Dat is al een heel ander verhaal.
Als je beelden en je teksten op geen enkele manier beroep doen op wat je doelpubliek graag ziet, dan ben je verloren voor je begint. Weet wat ze graag zien en lezen en speel daarop in. Huur desnoods een professionele fotograaf in om tientallen knappe beelden te maken waar je een jaar mee verder kunt werken. Of een copywriter die je gedachten omzet in betoverende teksten.
7. Achterhaal welke content het beste scoort
Via Instagram Insights (zie tip 1) kun je naast informatie over je doelgroep, ook informatie over eerdere posts bekijken.
Analyseer welke content goed scoort en welke niet. Zoek de rode draad die elk goed stukje content vertoont. Gebruik dat in je voordeel. Is je doelgroep razend enthousiast over voetbalstatistieken, maar niet over basketbalstatistieken? Leg dan meer nadruk op voetbalstatistieken om bereik en interactie te maximaliseren.