Scoor je sterker lokaal met een landingspagina per gemeente? Of is er een betere oplossing?
Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 6 mei 2019 - 2 min (leestijd)
Steeds meer potentiële klanten zoeken op locatie, bijvoorbeeld naar een loodgieter in Deurne. Hoe zorg je ervoor dat ze jouw website vinden? Dat kan met een landingspagina per gemeente ... of eenvoudiger via een instelling in Google.
Wie een loodgieter zoekt in Deurne, Merksem, Brasschaat en omgeving stoot via Google gemakkelijk op loodgieter en verwarmingsinstallateur Sani Joris. Hoe die dat flikt? Wel, hij heeft per gemeente een eigen landingspagina.
Ook vele andere loodgieters, aannemers, ontstoppingsbedrijven, … hanteren deze strategie. Wie op zo’n website klikt, denkt vaak een lokale speler gevonden te hebben.
Beter scoren in Google
Is dit een goede tactiek om lokaal sterk te scoren? “Op zich is dit geen slechte aanpak”, weet digitaal expert Frederik Vermeire van WiSEO. “Het vermelden van de stad en main keyword is zeker goed voor jouw lokale SEO.”
Een bedrijf met een landingspagina/loodgieter-brasschaat scoort inderdaad beter wanneer iemand ‘loodgieter Brasschaat’ in zijn of haar zoekvenster ingeeft.
Nadelen van deze tactiek
Maar er zijn ook nadelen: als je slechts één vestiging hebt, heeft het geen zin om alle steden in Vlaanderen als landingspagina aan te maken.
Deze pagina’s per gemeente bieden bezoekers weinig meerwaarde. Ze vinden er geen specifieke info gelinkt aan hun gemeente. (Potentiële) klanten merken snel dat je niet echt in hun gemeente gevestigd bent.
Alternatieven voor lokale landingspagina’s
Het kan veel beter. “Doe meer dan pagina’s kopiëren en de gemeentenaam aanpassen”, adviseert Frederik. “Zoek en publiceer bijvoorbeeld een getuigenis per gemeente. Toon afgewerkte projecten, publiceer een lijst met referenties, verzamel foto’s van klanten per gemeente, … Zo plaats je unieke content per gemeente én toon je bezoekers de weg naar eerdere projecten.”
Lever je diensten aan huis, zoals een loodgieter of consultant? Dan is het interessant om je werkgebied aan te geven in Google Mijn Bedrijf.
Pas je bedrijfsgegevens aan via Bedrijven met een servicegebied op Google. Ook wie meerdere bedrijfslocaties heeft, kan deze opgeven in Google.
Conclusie: pagina per gemeente niet nodig
Als je rechtstreeks bij Google aangeeft in welke regio je actief bent, hoef je geen aparte websitepagina’s per gemeente te maken.
Wel is het interessant om jouw bezoekers te informeren over afgewerkte projecten mét vermelding van de gemeente of stad waar je ze realiseerde.