Terug naar 'Starten met online adverteren'

Hoeveel kost adverteren op Facebook?

Admin Digitale Versnelling - 1 maart 2024 - 4 min (leestijd)

Hoeveel kost adverteren op Facebook?

In de digitale wereld van vandaag is adverteren op Facebook en Instagram een essentieel onderdeel geworden van een succesvolle marketingmix, naast bijvoorbeeld adverteren op Google. De kosten voor adverteren op Facebook kunnen sterk variëren, want de prijzen zijn flexibel. Je kan ze dus aanpassen aan je budget – of je nu 1 euro of 50.000 euro per week wil spenderen.

Wat zijn de kosten van adverteren op Facebook?


Is adverteren op Facebook gratis? Helaas niet, maar het kan dus al vanaf 1 euro per dag. Marketingprofessionals adviseren vaak om 10 euro als dagbudget in te stellen. Voor een kleine ondernemer is dat vaak al voldoende om een impact te hebben. Met zo’n investering kan je significante resultaten boeken zoals:

  • meer websitebezoekers
  • meer engagement
  • en meer leads.

Meta stelt het zelf zo: “Je kunt aangeven hoeveel je wilt uitgeven aan advertenties op Facebook. Vervolgens proberen we zo veel mogelijk resultaten te behalen voor dat bedrag.” Je bepaalt dus zelf hoeveel een Facebookcampagne je kost. Op de helppagina’s van Meta vind je meer informatie over hoe je je budget kan besteden.


Adverteren op Facebook is daardoor haalbaar voor de kleine ondernemer. Bovendien kan je veel parameters zelf instellen: wie is je doelgroep, wanneer zet je je advertentie in, in welke gemeente moet je advertentie zichtbaar zijn … Het grootste voordeel aan Facebookadvertenties is dat alles meetbaar is en dat je een duidelijk zicht krijgt op de resultaten van je campagne.


Gemiddelde kosten van een Facebookadvertentie 


De gemiddelde kosten voor een Facebookadvertentie hangen af van verschillende factoren, waaronder:

  •  het doel van je campagne (kliks, conversies, engagement – waarover zo meteen meer)
  •  de specifieke doelgroep die je wil bereiken
  •  de advertentieplaatsing (nieuwsoverzicht, rechterkolom, Messengeradvertenties, ...)
  • het tijdstip en de frequentie van je advertenties
  • de looptijd van je campagne: hoe langer je campagne loopt, hoe hoger het budget

Pittig Bakkie, een Nederlands marketingbureau, publiceert deze gemiddelde kosten:
 

De marketeers van Pittig Bakkie baseren zich voor deze cijfers op onderzoek van campagnes voor hun klanten. Als we deze kosten als richtlijn hanteren, dan kan je dus met een advertentiebudget van 300 euro per maand 1.200 tot 6.000 mensen bereiken (merkbekendheid), of 200 tot 1.000 bezoekers naar je website lokken (verkeer). Alles hangt af van je doelstelling. We bespreken de verschillende doelstellingen verder in dit artikel.


Hoeveel kost adverteren op Facebook en Instagram samen? 


Wanneer je een gecombineerde campagne op Facebook en Instagram lanceert via Meta, het moederbedrijf achter beide merken, dan blijven de kosten per 1.000 bereikte personen redelijk laag.

Het voordeel van een advertentie op beide platformen is dat je twee verschillende doelgroepen bereikt. Zo’n 68% van de Belgen gebruikt Facebook, waaronder vooral iets oudere mensen, en op Instagram vind je 46% van de Belgen (ouder dan 13 jaar), waarvan 18-24-jarigen de grootste groep gebruikers zijn. Lees de recentste Digimeter of het CIM-onderzoek van 2022 als je meer wil weten over welke doelgroep je met welk sociaal plaform bereikt. 

Grafiek van de spreiding van de Belgische bevolking over de verschillende sociale media, met een onderscheid op basis van leeftijd en geslacht. Image filename: kosten-per-1000-bereikte-personen-Facebook-leeftijd

Cijfers uit CIM-onderzoek: op Facebook is vooral een oudere doelgroep actief, Snapchat en TikTok zijn dan weer platformen waarop vooral jongeren een account hebben.
Bron: https://www.cim.be/resources/news_images/CIM_ES_Summary_NL.pdf

Je kan er ook altijd voor kiezen om enkel op Instagram te adverteren, of bijvoorbeeld YouTube-advertenties op te zetten.
 

Betaalmogelijkheden in Meta Business Manager

 

Meta biedt verschillende betaalmogelijkheden aan, zoals: 

  • kredietkaarten zoals American Express, Mastercard en Visa
  • PayPal
  • online bankieren met automatische incasso
  • handmatige betalingen via Bancontact/Mister Cash

Je krijgt ook altijd een factuur via je de advertentiebeheer-tool.


Wat levert adverteren op Facebook op? 


Facebookadvertenties kunnen verschillende resultaten opleveren. En een goed resultaat hangt af van de doelstellingen en de doelgroep die je instelt. 


Kies de juiste doelstellingen

Cruciaal bij je Facebookadvertenties opzetten, zijn de doelstellingen van je advertentie. 


Awareness
Als je inzet op awareness (merkbekendheid), dan genereer je vooral impressies. Meta zorgt ervoor dat je advertentie door zoveel mogelijk mensen gezien wordt. Aan jou om dus een Facebookadvertentie te maken die zo goed mogelijk blijft plakken bij wie ‘m onder ogen krijgt. 


Engagement
Kies je als doelstelling voor engagement, in het Nederlands: betrokkenheid, dan levert je advertentie vooral likes en reacties op. Een Instagram Poll is bijvoorbeeld een goed format om engagement te genereren, net als een carrousel: als iemand door de verschillende tegels swipet, wordt dat als engagement beschouwd. 


Conversie (verkoop)
Ga je voor conversie? Dan genereer je in het beste geval sales. Maar conversie kan ook gaan over ingevulde formulieren, of aanvragen voor offertes. 


Verkeer (traffic)
Als je voor verkeer kiest, dan heeft je advertentie als doel om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te leiden.


Leads
Je kan er ook voor kiezen om leads te genereren met je advertentie. Dat wil zeggen dat je gegevens verzamelt van potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in je product of dienst.


App-promotie
Met deze doelstelling overtuig je zo veel mogelijk Facebookgebruikers die je advertentie zien om je app te installeren.

 

Kies je doelgroep


Naast je doelstelling is ook de keuze van je doelgroep heel belangrijk. Eén ding is zeker: dankzij Facebookadvertenties kan je goed targeten. Aan de hand van enkele parameters kan je dus je doelgroep heel nauwkeurig bepalen - bijvoorbeeld op basis van locatie, maar ook op het vlak van interesses.

 

Facebook-advertentie-prijs-locatie.jpg Alt-tag: afbeelding van een landkaart, waarop Essen aangeduid staat met een cirkel errond. Die cirkel wijst op de targeting van Facebook op basis van locatie

Voorbeeld van hoe je je advertentie kan targeten op mensen die in een straal van 50 kilometer rond Essen wonen.
    
Eens je je targeting hebt ingesteld, krijg je een prognose van hoeveel mensen te advertentie te zien krijgen. De Meta Business Manager geeft je dan meteen ook een inschatting van de dagelijkse resultaten mee.

Afbeelding met tekst, schermopname, Lettertype, nummer

Automatisch gegenereerde beschrijving

Voorbeeld van de geschatte dagelijkse resultaten die je te zien krijgt in Meta Business Manager.

 

De Meta-advertentieveiling


Hoe gaat zo’n Facebookadvertentie nu precies in zijn werk? Dat zit zo: elke keer er een kans is om je advertentie aan een Facebookgebruiker uit je gekozen doelgroep te tonen, doet je advertentie mee aan de Meta-veiling.

Het doel van die veiling is om je advertentie te koppelen aan mensen in je doelgroep die je advertentie hoogstwaarschijnlijk interessant zullen vinden. Om de beste kans te maken in de veiling, zijn er 5 factoren die een belangrijke rol spelen:

  • de juiste doelstelling gekozen voor je advertentiemateriaal
  • een goeie targeting ingesteld
  • voldoende budget achter de advertentie
  • voldoende looptijd
  • aantrekkelijk en kwalitatief advertentiemateriaal: Meta scant op relevantie voor je doelgroep

Hoe beter je scoort op die parameters, hoe groter de kans dat het algoritme van Facebook je advertentie kiest om weer te geven.

 

Meten is weten 


Om de resultaten van je advertentie te kunnen inschatten, moet je natuurlijk de prestatie meten. Door de Meta Pixel (de vroegere Facebookpixel) toe te voegen aan je website, zie je precies hoeveel bezoekers via je advertentie op je site terechtkomen. Combineer die gegevens met de data uit Google Analytics en je krijgt waardevolle inzichten die helpen om toekomstige campagnes te verfijnen.

Meta voorziet zelf ook enkele prestatierapporten over je campagne, zodat je altijd zicht hebt op prestaties zoals de kost per klik (CPC), de kost per duizend weergaven (CPM) en de VTR – view through rate, of het aantal mensen dat je video volledig uitkeek.

Lees hier meer over de prestaties van Facebookadvertenties, zoals CPC, CPM en VTR.

 

Wat met verdwijnende cookies en de Meta Pixel?

De Meta Pixel gebruikt third party cookies om informatie in te winnen over je potentiële klanten. Maar omwille van privacybezorgdheden en technologische aanpassingen van browers (zoals Safari en Firefox), worden de third party cookies uitgefaseerd. Daarom heeft Meta nu een optie voor first party cookies geïntroduceerd.

Om een minimale verstoring van retargeting- en meetinspanningen te verzekeren, heeft Meta de Conversions API (CAPI) ontwikkeld, die het mogelijk maakt gegevens direct van servers te delen in plaats van via browsers. Dat betekent dat adverteerders, zelfs met het verlies van ondersteuning voor cookies van derden, belangrijke gebeurtenissen zoals aankopen, aanmeldingen, paginaweergaven en meer kunnen blijven volgen. Je kan dus ook in de toekomst belangrijke inzichten verzamelen via Facebookadvertenties.

Meta adviseert adverteerders om de Meta Pixel te blijven gebruiken, maar ook om zich nu al vertrouwd te maken met de CAPI, als aanvulling op de Pixel. 
 

Telenet Business helpt je zaak


Ben je nog op zoek naar iemand die je kan helpen met je webshop of website? Of heb je een andere vraag over je online business? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.
 

Admin Digitale Versnelling