Facebook Ads versus Google Ads
Vince Colson - 3 oktober 2019 - 4 min (leestijd)
Starten met online adverteren kan al snel intimiderend worden. Er zijn zoveel verschillende kanalen om op te adverteren: Facebook, Google, Instagram, LinkedIn, ... In dit korte artikel vergelijk ik de twee meest populaire onlineadvertentiekanalen bij kmo's (Facebook en Google) en geef ik enkele tips over hoe je deze kanalen best inzet voor optimale resultaten.
Facebook Ads
Facebook is een van de meest populaire advertentiekanalen op het internet. Is het dan ook een goed idee voor jouw kmo om te gaan adverteren op dit kanaal? Dat hangt ervan af.
De meeste gebruikers op Facebook, of sociale media in het algemeen, zijn niet op zoek naar iets om te kopen. De kans dat ze op een advertentie klikken en direct iets gaan kopen, is dan ook heel klein.
Betekent dit dat Facebook Ads niet de moeite waard zijn? Absoluut niet, er zijn zeker goede resultaten uit te halen. Maar dan kan je het best wat slimmer aanpakken.
Voor kmo's raad ik de volgende twee strategieën aan voor Facebook Ads.
Adverteer content die je doelgroep interessant of leuk vindt, geen verkoopspraatjes
Zoals al is aangehaald, zijn de meeste mensen op Facebook niet op zoek naar iets om te kopen. Waar zijn ze dan wel naar op zoek? Content die ze interessant of leuk vinden.
Probeer daarom eens zelf content te delen die je doelgroep interessant zou kunnen vinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan leerrijke artikels, leuke video's, ...
Nadat je de content gedeeld hebt op je pagina, kan je deze ook gaan adverteren zodat meer mensen het zien. Met een paar euro per dag kan je hier al flink wat mensen mee bereiken.
Als je de doelgroep goed hebt ingesteld, zal je merken dat deze personen meer interesse tonen in jouw bedrijf dan dat ze zouden doen met een verkoopsadvertentie.
Adverteer op mensen die al interesse hebben getoond in je product of dienst
Heeft er iemand al interesse getoond in je product of dienst, bijvoorbeeld door je website te bezoeken? Dan kan je deze persoon opnieuw gaan bereiken met 'retargeting'.
Hiervoor moet je enkel de 'Facebook Pixel' installeren op je website. Vervolgens kan je dan personen die je website bezocht hebben, of er bepaalde handelingen op hebben gedaan, weer bereiken door ze in te stellen als doelgroep bij je advertentie.
De kans dat deze personen interesse hebben in je aanbod, is veel groter dan wanneer je adverteert op mensen die nog niet in aanraking zijn gekomen met je bedrijf.
Google Ads
Bij Google Ads heb je advertenties staan bij bepaalde zoektermen die gerelateerd zijn aan je bedrijf. Als iemand in Google bijvoorbeeld naar jouw dienst of product zoekt dan zullen ze de advertentie te zien krijgen, als je daarvoor genoeg geld betaalt natuurlijk.
Dit is dan ook meteen het meest vervelende aan Google Ads, ze kunnen vaak nogal prijzig zijn, maar dit hangt volledig af van jouw sector en concurrentie. Je betaalt hier per klik op je advertentie. In sommige gevallen zal je hiervoor maar 20 cent per klik moeten betalen, in andere gevallen 10 euro per klik, een groot verschil dus.
Waarom zijn deze advertenties vaak zo duur? Als je de advertenties net instelt op zoektermen die extreem relevant zijn voor jouw aanbod, is de kans redelijk groot dat de persoon die er op klikt ook effectief jouw dienst of product nodig heeft. De kans op een verkoop ligt dus veel hoger dan bij Facebook Ads.
Google Ads zal dan ook redelijk snel voor resultaat zorgen als je het juist aanpakt en genoeg budget hebt.
Ga voor relevante zoektermen en sluit bepaalde zoektermen uit
Probeer bij Google Ads altijd te adverteren op zoektermen die heel relevant zijn voor je bedrijf en die voor verkoop zorgen.
Daarnaast is er ook een krachtige mogelijkheid om bepaalde zoektermen uit te sluiten. Merk je dat Google jouw advertenties toont op minder relevante zoektermen die minder kans hebben op verkoop? Voeg deze dan toe als 'negatieve zoekterm', zo zal je advertentie vervolgens niet meer getoond worden op deze zoekterm(en).
Conclusie
Facebook Ads en Google Ads zijn twee totaal verschillende mogelijkheden. Ze kunnen echter allebei sterke resultaten opleveren als je het juist aanpakt.
Probeer op Facebook uit een andere hoek te komen dan alleen verkoopspraatjes en denk ook eens aan 'retargeting'.
Bij Google Ads kan je best vooraf een goed onderzoek doen om relevante zoektermen te bekomen die sneller voor verkoop zorgen.
Wil je graag meer online resultaten? Vraag dan gratis advies aan bij Oxolta.