Vergroot de impact van je mailings
Evi van Overveld - 17 september 2019 - 5 min (leestijd)
Gelukkig zijn er nog geen algoritmes uitgevonden waardoor e-mails hoger of lager in mailboxen terechtkomen. Helaas zitten sommige inboxen tjokvol, waardoor je zorgvuldig samengestelde nieuwsbrief dreigt te verdwijnen in de massa. Daarom spring je maar beter in het oog. Met dit wapenarsenaal kan jij de strijd om aandacht aangaan.
De openingszin
Afzender en onderwerpregel zijn key. Of anders gezegd: de sleutels tot de opening van jouw bericht. Zij bepalen in de eerste plaats de openingsrate van je mail. En om eerlijk te zijn tokkel ik voor minder dan 30 procent opening liever niet op mijn toetsenbord.
Een testje over de afzender. Van wie open je het snelst een mail: een persoon of een bedrijf? Wellicht het eerste. Daarom kan het slim zijn om een mail te sturen vanuit je persoonlijke bedrijfsmailadres zoals evi.vanoverveld@standaarduitgeverij.be i.p.v. via een algemeen zoals nieuws@standaarduitgeverij.be Tip: om niet overspoeld te worden door out of offices laat je best een mailadres aanmaken voor je bedrijf met daarin je naam. Denk maar aan evi@myfamily.be
Dan is er de onderwerpregel. Kies een catchy titel, maar zorg ervoor dat de vlag de lading wel dekt. Een nieuw testje. Wat zou je sneller openen? "In 2020 wordt het groeipakket van kracht" of "Kinderbijslag wordt groeipakket, wat zijn de financiële gevolgen voor jouw gezin?" Wellicht het tweede. It’s all about the money. Zodra mensen denken dat je aan hun geld zal zitten, zullen ze wel verder lezen. Bij nummer één tease je wel, maar als je nog nooit het woord groeipakket hebt gehoord, hoor je het wellicht in Keulen donderen. De kans dat de mail ongelezen blijft is groot. Spijtig, want er stond heel wat interessants in.
Te veel nadruk leggen op geld kan trouwens ook nefast zijn. Onderwerpen met de woorden win, winnaar, gewonnen en gratis verdwijnen vaak linea recta in de spamfolder. En laat dat nu net de vergeetput zijn in mailland.
Let’s get visual
Yes, je hebt de aandacht van de mailontvanger. Nu moet je hem overtuigen om verder te lezen. Maak je tekst luchtig door links en rechts een goedgekozen afbeelding in te voegen. Let er wel op dat er geen cruciale tekst op je visuals staat. Niet alle e-mailclients of kleine schermpjes tonen afbeeldingen in mails. Het zou zonde zijn mocht de lezer cruciale info missen doordat de visuals niet gedownload worden.
Of gooi af en toe eens een filmpje of gifje tussen je tekst. Gifjes trekken vaak de aandacht van je lezer en schudden ze soms terug wakker. Een demofilmpje van bv. een doeboek maakt vaak meer duidelijk dan enkel een beschrijving in woorden. Ik kan hier proberen uit te leggen hoe 'Een boek' van Hervé Tullet eruit ziet, maar dit filmpje zegt toch meer dan duizend woorden, nietwaar?
Volg de gids
Zorg voor een behapbare tekst waarbij je lezer op het eerste gezicht de hoofdlijnen vat door de tekst scannend te lezen. Dat kan door sprekende titels, af en toe een belangrijk item in vet te zetten, door aan te geven dat er nog interessante info zal volgen... Of wat dacht je van in de helft van je tekst een ludieke aanmoediging te zetten: ‘Blijven lezen, je bent in de helft.’ En werkte het? Jij bent namelijk ook in de helft van deze blogpost en er volgen nog een paar interessante puntjes. ;-)
Maak lezen interactief
Stel af en toe eens een vraag aan je lezer. Wat voor hen banaal lijkt, kan voor jou een schat aan informatie zijn. Een voorbeeld: ‘Liggen er bij jou pubers in de zetel of trippelen er kleine ukjes rond?’ Op basis van deze vraag leer jij jouw publiek beter kennen en kan je inhoud segmenteren. Antwoordknoppen hoeven trouwens niet saai te zijn. Verstop er een gifje achter. Wedden dat de vragen in volgende mailings meer clicks krijgen?
Doe eens niet commercieel
Stuur heel af en toe eens een mailtje zonder commerciële belangen. Een bedrijfsjubileum of een nieuwjaarsmail zijn daarvoor ideaal. Klanten waarderen het enorm als je hen gewoon eens bedankt. Getuige daarvan deze nieuwjaarsmail van Standaard Uitgeverij. Doorgaans komt er weinig tot geen reactie op nieuwsbrieven. Dit exemplaar leverde enkele wederkerende bedankjes en andere leuke reacties op. En een openingsrate die ver boven het gemiddelde lag.
Hou je database proper
Sinds GDPR het meest vervloekte vierletterwoord op de marketingafdeling is, hield iedereen (eenmalig) grote kuis in de maildatabase. Maar eigenlijk is een jaarlijkse lenteschoonmaak een beter plan. Stuur jaarlijks een mailtje om je slapende mailcontacten wakker te maken of indien geen reactie ze te verwijderen. Beter ontvangers die de boodschap lezen, dan genegeerd te worden.
Tot slot
In welke mate bovenstaande voor jou ook kan werken, moet je zelf uittesten. A/B-testen werden met een reden uitgevonden. Dus experimenteer met afzender, onderwerp en inhoud. Zo leer je waarmee jij jouw doelgroep kan strikken. Succes!
Klaar! Deze reeks heb je helemaal verslonden.
Honger naar meer?