Boost je omzet met e-mailmarketing
Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 13 april 2022 - min (leestijd)
Een goede relatie met je klanten is voor jou als ondernemer een belangrijke zaak. Omdat je nu eenmaal niet rechtstreeks in het hart van die klanten kunt binnenwandelen, is een bericht in hun dagelijks geraadpleegde inbox een zeer goede tweede optie. De term e-mailmarketing klinkt dan misschien niet zo sexy als Web3 of de Metaverse, maar het is een effectieve manier om je publiek te bereiken en resultaten te boeken. Mits goed uitgevoerd, bouw je er een blijvende klantenrelatie mee op én boost je op indrukwekkende wijze een je omzet. What’s not to like? Bij De Digitale Versnelling houden we de vinger aan de pols van dergelijke troeven en zitten we klaar om onze inspiratie met jou te delen.
Wat is e-mailmarketing?
Je doet aan e-mailmarketing als je commerciële mails verstuurt naar een mailinglijst van (potentiële) klanten, die jou expliciet de toestemming hebben gegeven om dat te doen. In die mails promoot je je eigen producten of diensten, verwelkom je klanten in het mini-universum van jouw zaak of stuur je nieuwsbrieven uit. Maar evengoed herinner je je klanten aan mogelijkheden die ze nog niet hebben benut, informeer je hen met extra info over producten of diensten die ze bij jou hebben gekocht of deel je troeven van jouw zaak die klanten hun problemen kunnen oplossen. Je kent het wel; je koopt een gezichtscrème online en de dag nadien krijg je een mailtje om te vragen wat je van je bestelling vindt en enkele handige tips om je gezicht beter te beschermen. Actief aanwezig zijn in de gedachten van jouw klanten, zodat ze aan je bedrijf denken als ze iets nodig hebben: dát is zeer vaak het doel van de berichten die je verstuurt.
Hoe werkt e-mailmarketing?
Praktisch gezien kun je aan e-mailmarketing beginnen door een paar duidelijke stappen te zetten:
- Begin met enkele zaken op te lijsten:
- Je bepaalt wie je doelgroep is
- Je kiest je doelstellingen uit, met andere woorden wat wil je bereiken met je boodschap?
- Je bouwt actief aan je adressenlijst met e-mailadressen. Dit is een basisbouwsteen: zonder mailadressen kun je moeilijk je potentiële klanten bereiken. Hoe je dat het beste doet, leggen we je hieronder verder uit.
- Kies een e-mail serviceprovider (ESP). Een ESP is een bedrijf dat je software levert waarmee je je e-mails kunt ontwerpen; je database met mailadressen kunt beheren en aan reporting – onderzoek - kan doen. Je komt er onder andere te weten hoeveel van je mails geleverd, geopend zijn en door wie. Er zijn tientallen ESP’s beschikbaar (meest bekende zijn Mailchimp en Flexmail). De beste vraag die je je kunt stellen om er ééntje uit te kiezen is: maakt dit programma mijn e-mailleven makkelijker?
- Kies een e-mailcampagne die jouw klanten brengt wat ze kunnen gebruiken en die jou het interessantste resultaat levert. Een wekelijkse nieuwsbrief past misschien beter bij jouw klantenbestand dan sporadische aankondigingen van nieuwe producten.
- Vertel je klanten op voorhand hoe vaak je ze zult contacteren en hou je aan je beloftes. De weg naar de SPAM-folder is kort en snel; door duidelijk te communiceren, groeit het vertrouwen en aanzien klanten je informatie voor vol.
- Meet je resultaten via je ESP. Wees je bewust van het aantal klanten dat op de knop voor ‘uitschrijven’ klikt nadat je je mails hebt verstuurd. Hou ook in de gaten hoeveel van je bestemmelingen doorklikken en op je website terechtkomen. En vooral: pas je volgende mails aan met die kennis in gedachten. Hoe meer je weet van je klanten, hoe beter je je mails op hun profiel kan afstemmen.
Waarvoor gebruik je e-mailmarketing?
Eigenlijk is het verbazingwekkend voor hoeveel doeleinden je een betrekkelijk eenvoudig medium als e-mail kunt gebruiken, zéker in termen van marketing. Het opbouwen van een stabiele relatie met je klanten staat met stip op nummer één. Hoe meer je die mails kunt personaliseren, hoe beter. Een klant die zich aangesproken voelt, voelt zich verbonden met jouw zaak. Maar ook merk- of naamsbekendheid en kennis van jouw producten of diensten kan je ermee in de hand werken. Op het moment dat jouw klanten een product of dienst nodig hebben, komt jouw naam zo bijna automatisch bovendrijven. Heb je een website, waarop je nieuws post over jouw onderneming? Dan is een mailtje genoeg om dat nieuws bij geïnteresseerde klanten te krijgen. En als je hen daarin iets biedt dat waardevol is, zoals een kortingscode of een erg interessant artikel, vinden klanten het vaak interessant om hun gegevens achter te laten of in te schrijven op je nieuwsbrief, zodat jij hen later opnieuw – en nog persoonlijker - kan contacteren.
Wat is Marketing automation?
Marketing automation is de verzamelnaam voor mails die om een bepaalde reden automatisch worden verstuurd, zonder dat jij ervoor op een toets moet drukken. Ook dit is een vorm van e-mailmarketing. Heb je ook al eens iets gekocht in een webwinkel om twee uur ’s nachts? Dan besef je waarschijnlijk wel dat de bevestigingsmail van die aankoop niet wordt verstuurd door een medewerker met slaaptekort. Ook mails die je krijgt voor je verjaardag (“Hoera! Hier is 5 euro korting!”) komen meestal automatisch in je inbox terecht, omdat het systeem jouw geboortedatum heeft opgeslagen, toen jij hem drie jaar geleden ingaf bij je registratie. De gerichte fietsreclames op je favoriete sites, kort nadat je op Google naar een nieuwe fiets hebt gezocht, zijn eveneens een gevolg van geautomatiseerde processen. Die Marketing automation is dus een waardevolle tool, die jou als ondernemer heel wat werk uit handen neemt. Een deel van je communicatie met de klanten verloopt volledig automatisch, al loont het natuurlijk wél om ook hier een oogje in het zeil te houden en waar nodig de dingen bij te sturen. Hoe uitgebreider de mogelijkheden, hoe meer je betaalt (er bestaan ook starterspakketten).
Tips voor e-mailmarketeer in jou
Wil je gericht aan e-mailmarketing doen, dan denk je beter goed na voor je eraan begint. Een mooi uitgewerkte strategie doet namelijk wonderen. We zetten tien belangrijke puntjes voor jou op een rij, zodat je goed voorbereid die eerste e-mail kan lanceren.
- Doe aan planning. Vermits je van plan bent om je hele klantendatabase aan te spreken, is het slim om niet zomaar gelijk wat op die mensen af te vuren. Heb je subgroepen in je database, hou dan bij wie je wanneer wat hebt gestuurd, zodat je niet in herhaling valt en gericht communiceert met de gepaste timing.
- Bepaal het doel van je campagne. Wil je je klantendatabase scherper stellen, zodat je weet wie je mails apprecieert en wie ze liever niet krijgt? Wil je een nieuw product of dienst promoten? Een actie uit een vorige mail herhalen? Weten waarom je mailt, is niet alleen voor jou belangrijk, maar zeker ook voor je klanten.
- Weet met wie je mailt. Als je je boodschap té algemeen houdt, omdat je iedereen wil aanspreken, dan praat je eigenlijk tegen niemand. Je kiest dus beter voor een kleinere groep mensen, waarvan je zeker weet dat ze jouw boodschap begrijpen en appreciëren.
- Ga in de schoenen van de koper staan. Weten wat jouw klanten belangrijk vinden en hoe je hen kan raken met je berichten, zal de inhoud van je mails waardevoller maken. Een knappe onderwerplijn die je (potentiële) koper aanspreekt? Zeker doen!
- Denk na over de timing van je campagne. Is dit één keer hit-and-run? Of ga je voor de lange termijn, waarin je je klanten uiteindelijk tot conversie (lees: kopen) aanzet? Het juiste woord op het juiste moment: dat moet het doel zijn.
- Een goede dj draait niet voor zichzelf. Een goede mailauteur schrijft zijn teksten in functie van het punt in de tocht richting aankoop waarop klanten zich bevinden. Schrijf dus teksten waar je klanten iets mee zijn. Worden die potentiële kopers zich nog maar nét bewust van jouw producten, dan heeft het geen zin om het al over volumekortingen te schrijven.
- Denk na over een duidelijke CTA (Call to Action). Zo’n Call to Action is de actie waarvan jij wil dat jouw klanten ze ondernemen als gevolg van het lezen van je e-mail. Die CTA is best uniek: verwerk er geen drie in één mail – dat schept vaak verwarring.
- Schrijf je e-mail zo persoonlijk mogelijk. Niemand krijgt graag het gevoel dat hij of zij samen met driehonderd anderen wordt aangesproken. Een persoonlijke toets, daarentegen... Marketing e-mails zijn idealiter gepersonaliseerd en bevatten informatie die relevant is voor elke lezer.
- Test je e-mails. Zorg ervoor dat ze op elk platform, op elk toestel werken. Van een reuzenscherm over tablet tot mobieltje: het moet er altijd goed uitzien.
- Blijf mens onder de mensen. Ook als je mailt. Ideaal is, dat jouw klanten jouw mails openen met dezelfde schwung als die waarmee ze berichten van een oude vriend bekijken.
Mailinglijsten: maken of kopen? En hoe hou je het GDPR-proof?
Tot slot nog wat uitleg over de basis van jouw e-mailmarketing: je mailinglijst. Je denkt waarschijnlijk dat die maar best zo uitgebreid mogelijk kan zijn. En voor een deel heb je natuurlijk gelijk. Want hoe meer klanten je mailt, hoe groter de kans dat er mensen zijn die reageren. En toch past daar een kanttekening bij. Want vaak gaat het niet om de hoeveelheid, maar wel om de kwaliteit: je wilt dat jouw boodschap terechtkomt bij klanten die effectief geïnteresseerd zijn én er iets mee doen. Daarom zijn de mailadressen die je verzamelt door elke klant als een klompje goud te behandelen, veel waardevoller dan de quasi anonieme lijsten die door gespecialiseerde firma’s te koop worden aangeboden. Ook hier geldt: wat je zelf doet, doe je gewoon beter. Zo’n organische lijst laat je met veel zorg groeien door acties te organiseren, klanten een gratis sample aan te bieden in ruil voor hun gegevens of ze via een mooie opt-in pagina op jouw website de kans te geven om zich te abonneren op jouw nieuwsbrieven. Akkoord, zo’n klantenbestand opbouwen, neemt tijd in beslag. Maar de praktische waarde ervan voor jouw zaak, is niet in geld uit te drukken.
Het GDPR-proof houden van je e-mailcampagne is een laatste, belangrijk aandachtspunt. De General Data Protection Regulation (GDPR) bindt elk bedrijf in Europa aan duidelijke regels rond privacy en vertrouwen tussen bedrijven en hun klanten. GDPR geeft aan klanten te allen tijde het recht om te kiezen wat er met hun gegevens gebeurt. Als ondernemer gebruik je dus heldere taal als je vraagt om persoonlijke informatie. Vraag alleen om die data die relevant zijn voor jouw zaak en gebruik die informatie enkel waarvoor je ze oorspronkelijk hebt gevraagd. Klanten die hun gegevens verwijderd willen zien, of die uit je mailinglijst willen geschrapt worden, moet je respecteren. De regels hierin volgen, is the smart way to go: de boetes zijn namelijk niet van de poes. Maar wie het spel correct speelt, oogst vertrouwen – een niet te versmaden troef in jouw kruistocht naar het hart van je klant.
Meer vragen over emailmarketing die je graag met een expert wil bespreken? Boek nu je videocall.
Meer weten?
Volg onze training "Starten met E-mail Marketing"!