Online key metrics

Welke key metrics vertellen hoe succesvol uw website is?

In Meten & Conversie, Website door Telenet Business

U hebt een website, maar werkt hij ook? Lokt u genoeg bezoekers? Waar komen ze vandaan? Komen ze terug? Of verlaten ze heel snel uw website? De key metrics in dit artikel vertellen het u.

Eerst stellen we een goede tool voor in het meten van het succes van uw site: Google Analytics. Deze tool vertelt u hoe goed uw website is.
Maar welke cijfers zijn hierin belangrijk? Wat zijn met andere woorden de key metrics?

Log in op Google Analytics. Dan kan dit uw dashboard zijn. Wat vertelt het u?

Hoeveel bezoekers?

Hoeveel bezoekers komen er op uw website? Focus hier op de unieke bezoekers. Dit zijn het aantal mensen dat gedurende de dag, een week, een maand… uw website bezoekt. Iemand die 4 keer terugkomt, blijft 1 bezoeker. Zo meet u de grootte van uw publiek. Ook handig wanneer u wil weten of een marketingcampagne extra bezoekers trekt.

Waar komen ze vandaan?

Verkeersbronnen (traffic sources) zeggen waar uw klanten vandaan komen. Van welke site worden ze doorverwezen? Klikken ze door na het lezen van uw nieuwsbrief? Vonden ze u in Google? U weet meteen welke extra bronnen u kunt activeren, welk magazine u best nogmaals verleidt om over u te schrijven en welke sociale media goed werken voor u.

Hoeveel klikken er meteen weg?

De bounce rate, zegt hoeveel bezoekers meteen wegklikken vanop de eerste pagina. Vergelijk het met de passant die uw winkel binnenstapt, snel rondkijkt en weer buiten wandelt. Ofwel is uw verhaal en site niet duidelijk en aansprekend genoeg. Ofwel belandt het verkeerde doelpubliek op uw site.

Wie doet een actie?

Dit ziet u aan de conversies, of conversion rate. Dit percentage vertelt u hoeveel van de bezoekers een actie ondernemen. Ze kunnen iets kopen, zich inschrijven op de nieuwsbrief, u een vraag stellen, een offerte aanvragen,… Hoe hoger de conversies, hoe beter. Bij een laag, of plots lager, cijfer zoekt u best snel de oorzaak.

Welke zijn de beste pagina’s?

De lijst van best bezochte pagina’s op uw website leert u wat uw bezoekers appreciëren en zoeken. Werk de slechter minder scorende pagina’s bij volgens de succeselementen uit de goed scorende pagina’s. Zeker de pagina’s waarop het exit-percentage hoog is (exit pages) verdienen uw aandacht.

Met deze 5 key metrics haalt u waardevolle informatie uit Google Analytics. U leest hoeveel bezoekers u online haalt, of ze terugkomen, welke pagina’s het populairst zijn en hoeveel van uw bezoekers u een offerte vragen of zich inschrijven op uw nieuwsbrief.

Leer meer over Google Analytics via Officiële Google Analytics-gids.