Depositphotos_19942491_m-2015

Scoor sterker lokaal met een landingspagina per gemeente. Echt?

In Branding, Website door Telenet Business

Steeds meer potentiële klanten zoeken op locatie. Hoe zorgt u ervoor dat ze uw website vinden? Loont het om een landingspagina per gemeente te maken?

Wie een loodgieter zoekt in Deurne, Merksem, Brasschaat en omgeving stoot via Google gemakkelijk op loodgieter en verwarmingsinstallateur Sani Joris. Hoe die dat flikt?
Wel, hij heeft per gemeente een eigen landingspagina.

loodgieter deurne

Loodgieter Deurne

loodgieter brasschaat

Loodgieter Brasschaat

Ook vele andere loodgieters, aannemers, ontstoppingsbedrijven,… hanteren deze tactiek.
Wie op zo’n website klikt, denkt vaak een lokale speler gevonden te hebben.

Beter scoren in Google

Is dit een goede tactiek om lokaal sterk te scoren?
“Op zich is dit geen slechte aanpak”, weet digitaal expert Frederik Vermeire van Wiseo. “Het vermelden van de stad en main keyword is zeker goed voor uw lokale SEO.”

Een bedrijf met een landingspagina /loodgieter-brasschaat scoort inderdaad beter wanneer iemand ‘loodgieter Brasschaat’ in zijn of haar zoekvenster ingeeft.

Nadelen aan deze tactiek

Maar er zijn ook nadelen aan deze tactiek:
Wanneer u slechts één vestiging heeft, heeft het geen zin om alle steden in Vlaanderen als landingspagina aan te maken.

Deze pagina’s per gemeente bieden bezoekers weinig meerwaarde. Ze vinden er geen specifieke info gelinkt aan hun gemeente.
Uw klanten merken snel dat u niet echt in hun gemeente gevestigd bent.

Alternatieven voor lokale landingspagina’s

Het kan veel beter.
“Doe meer dan pagina’s kopiëren en de gemeentenaam aanpassen”, adviseert Frederik. “Zoek en publiceer een getuigenis per gemeente, bijvoorbeeld. Toon afgewerkte projecten, publiceer een lijst met referenties, verzamel foto’s van klanten per gemeente,…
Zo plaatst u unieke content per gemeente én toont u bezoekers de weg naar eerdere projecten.”

Bent u geen winkel?

Levert u wel diensten aan huis, zoals een loodgieter of consultant? Dan is het interessant om uw werkgebied aan te geven in Google Mijn bedrijf.

levering diensten Google

Het resultaat is deze mededeling

bedient klanten België

Pas uw bedrijfsgegevens aan via Bedrijven met een servicegebied op Google.
Ook wie meerdere bedrijfslocaties heeft, kan deze opgeven in Google.

Conclusie?

Wanneer u rechtstreeks bij Google aangeeft in welke regio u actief bent, hoeft u geen aparte websitepagina’s per gemeente te maken.
Wel is het interessant om uw bezoekers te informeren over afgewerkte projecten mét vermelding van de gemeente of stad waar u ze realiseerde.