Live chatbox

5 tips om vlot te chatten met uw klanten via een chatbox

In Website door Telenet Business

U bent professioneel… en tegelijkertijd wil u een persoonlijke band met uw klanten. Online chatten op uw site is hiervoor ideaal. Maar hoe chat u best met klanten?

In het artikel Hoe een live chat voeren met klanten op uw eigen website? las u waarom en hoe u een chatvenster zou plaatsen op uw site.

Nu nog professioneel leren chatten. Start met deze 5 chattips.

Chattip 1. Spreek in korte zinnen

Chat zoals u een telefoongesprek voert. Maak geen langere zinnen zoals u wel in e-mails doet.

Chattip 2. Splits langere antwoorden

Een uitleg kan u in één paragraaf geven. Of beter: gesplitst in concrete stappen.
Bedankt voor uw vraag. Ik help u verder (+ send)
Om dit op te lossen, gaat u eerst naar uw dashboard (+ send)
Links bovenaan kiest u de optie… (+ send)

Zo geeft u klanten tijd om tussen te komen wanneer iets niet duidelijk is.

Chattip 3. Vraag akkoord van uw klant

In een echt gesprek wacht u ook op de aha, mmm, dat begrijp ik… van uw klant. Vraag uw klant daarom steeds kort te bevestigen dat hij of zij mee is.

Chattip 4. Spreek in emoji’s

Lach, duim, knipoog. Hou de conversatie persoonlijk met emoji’s. Het artikel Hoe uw marketing 👍 wordt met een 😃 leert u welke emoji’s u zakelijk kan gebruiken. Vergeet zeker niet af en toe te lachen!

Chattip 5. Behoud de controle

Ook als een klant kwaad is, houdt u het hoofd koel. Toon empathie, zonder de leiding uit handen te geven. Bijvoorbeeld, vraag gedetailleerd naar het probleem. Zeg uw klant wat u eerst gaat doen. Stel niet meteen een oplossing voor, maar zeg dat u het uitzoekt of intern bespreekt.