Klanten die voor u posten op sociale media? Het lukt met deze 5 tips

Klanten die voor u posten op sociale media? Het lukt met deze 5 tips

In Social Media door Telenet Business

Heel wat zelfstandigen geven aan geen tijd te hebben om regelmatig een bericht of foto te posten op Facebook, Instagram of een ander sociaal netwerk. Maar wat als uw klanten dit nu eens voor u doen? In dit artikel leggen we uit hoe.

Leuk aan sociale media is dat u niet alles zelf hoeft te schrijven en posten. Op uw eigen website bent enkel u verantwoordelijk voor de inhoud, maar op sociale media?

Met deze 5 tips motiveert u klanten om berichten, foto’s en reviews over u en uw zaak te posten op sociale media.

Tip 1. Nodig influencers uit

Nodig mensen die invloed uitoefenen op uw doelpubliek (influencers) uit in uw zaak, stuur hen een testproduct, laat hen overnachten in uw vakantieverblijf … Wanneer zij op sociale media en hun blog over uw zaak schrijven, lezen veel potentiële klanten mee.

Tip 2. Activeer klanten meteen

Wacht niet te lang om te vragen naar een review of om foto’s en reacties te posten. Vraag het uw klanten meteen, nog tijdens hun bezoek in uw zaak of tijdens hun verblijf. Hoe sneller u hen motiveert, hoe zekerder u bent dat ze ook effectief iets posten op sociale media. Voorzie eventueel een attentie of promotie als duwtje in de rug.

Tip 3. Bied gratis wifi aan

Maak de drempel om onmiddellijk en mobiel te surfen zo laag mogelijk. Dat doet u door gratis wifi aan te bieden. Hang de naam van het netwerk en het wachtwoord op een opvallende plaats in uw winkel, horecazaak of verblijfplaats. Zo is de kans veel groter dat ze meteen hun status aanpassen op Facebook.

Tip 4. Post zelf reviews en berichten

Wie zelf actief is op sociale media, oogst ook meer reacties, foto’s en reviews. Ruil gerust met collega-zelfstandigen en -middenstanders. “Ik heb net een bericht over je zaak gedeeld. Zin om mij een share, post of review terug te geven?”

Tip 5. Maak uw zaak sexy

Leuke eyecatchers creëren niet enkel een unieke sfeer in uw zaak, ze vormen ook gedroomde details voor Instagram-posts. Maak uw interieur dus aantrekkelijk om te fotograferen en te delen. Hang een leuke spreuk aan de muur. Voorzie een fotohoek met attributen die bij uw zaak passen. U kan uw klanten zelfs voorstellen om een foto van hen te maken die ze kunnen delen.

Hoe gemakkelijker en leuker u het klanten maakt om iets over uw zaak of producten te delen, hoe sneller en met meer plezier ze dit effectief doen.