Facebook live

Hoe meer uit Facebook Live halen. 5 tips

In Social Media door Telenet Business

Sinds kort legt u snel en gemakkelijk een live videoverbinding tussen u en uw publiek op het populairste sociale medium. Hoe meer likes en reacties scoren met Facebook Live?

Hebt u nog niet veel over livestreaming gehoord? Lees dan eerst ons artikel Waarom meteen starten met live video streaming via Facebook, Twitter, YouTube of Instagram.

Met deze 5 tips scoort u meer likes en reacties tijdens een Facebook Live.

Tip 1. Promoot de livestream op voorhand

Uw doel is zoveel mogelijk mensen te bereiken en te boeien met een live uitzending. Schakel hiervoor al uw marketingkracht in. Net zoals u een bedrijfsevenement aankondigt, mag u op voorhand lawaai maken over de komende livestream. Maak bekend wat u zal uitzenden, wanneer en waarom het interessant is voor uw publiek. Zo hebt u meteen zelf een plan van aanpak voor uw livestream.

Tip 2. Check uw internetverbinding

U hebt niet veel nodig voor een livestream: een internetcamera – dit mag een smartphone zijn – en snel en stabiel internet. Controleer op voorhand de kwaliteit van de wifi of 4G. Storingen op de lijn zijn vervelend voor uw publiek, waardoor ze snel afhaken.

Tip 3. Beschrijf uw video

Voordat u op record clickt, vraagt Facebook uw video te omschrijven. Bedenk alvast een pittige en wervende tekst op voorhand. Denk na over keywoorden en betaalde verspreiding. Zo lokt u een grote publiek met uw niet-te-missen livestream.
Tag meteen ook uw locatie. Zo verschijnt uw livestream op de Facebook Live Map.

Tip 4. Zend lang uit

Met langere filmpjes scoort u betere resultaten dan met korte flashes. U moet uw publiek namelijk de tijd geven om even te komen kijken. Tegelijkertijd heeft ook Facebook tijd nodig om uw live te promoten.
Mik minstens op 10 minuten livestream.

Tip 5. Reageer op reacties

De interactie met de kijkers is een van de leukere aspecten van een Facebook Live. Iedereen die kijkt, kan u een bericht en emoticon sturen. Zeg ‘hallo’ wanneer u ziet dat een nieuwe naam u volgt.
Reageer in uw video op wat de kijkers vragen en opmerken. Like de reacties en verbreek ook nadien niet meteen de verbinding met de mensen die u hun tijd gaven.
Deze interactie is goud waard voor het uitbouwen van een publiek op het sociale medium.

We wensen u succes met uw eerste live. Het zal spannend zijn, u zal fouten maken en misschien nog niet veel kijkers lokken. Maar ga vooral door. Enkel wie regelmatig live gaat, profiteert van de inspanning.

Even zien hoe anderen het doen? Onder meer personal coach Ellen Somers en muzikant STIJN gaan regelmatig live.

Foto via live.fb.com