whatsapp-v2

Via WhatsApp communiceren met klanten… Waarom zou u?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

De populariteit van WhatsApp blijft stijgen. Steeds meer bedrijven zetten de tool in om met klanten te communiceren. Waarom u niet?

Coolblue is er altijd als de kippen bij om met nieuwe tools hun klantenservice te verbeteren. Ze zijn al sinds 2015 bereikbaar via WhatsApp. Bij VDAB laten werkzoekenden zich via WhatsApp helpen door een sollicitatiecoach. Suitsupply praat met klanten en verkoopt zelfs via het sociale medium, bijvoorbeeld een das passend bij het hemd waarvan u een foto zendt.

Ja. WhatsApp wordt al gebruikt om met klanten te communiceren. Om deze 3 redenen is het misschien ook interessant voor uw zaak?

Reden 1. Uw klanten gebruiken het al

Stel dat u beter bereikbaar wil zijn voor klanten. Of een alternatief zoekt voor een te vaak rinkelende telefoon. Dan kiest u best voor een kanaal waarop uw klanten al actief zijn. Zeker bij een jonger publiek, is dit WhatsApp. Hoeveel Belgen actief zijn op WhatsApp weten we niet precies. Wel ontdekt een steeds ruimer publiek deze berichtendienst. Volgens Nederlands onderzoek heeft 13% al contact gehad met een bedrijf via WhatsApp, het dubbele van 2 jaar voordien.

Reden 2. WhatsApp is heel persoonlijk

Bedrijven die WhatsApp al inzetten om klanten te helpen, beantwoorden vooral praktische vragen over openingstijden en specifieke producten. Omdat de drempel heel laag is, durven ook nieuwe klanten sneller contact zoeken.
Troef is dat u met WhatsApp dichtbij de consument zit. U knoopt een veel persoonlijker gesprek aan met uw klanten dan via mail.

Reden 3. De tool is beveiligd

Zelfs het doorgeven van persoonlijke klantgegevens kan op het sociale medium met het groene logo. Coolblue ontvangt zelfs credit card nummers via WhatsApp. Dankzij digitale versleuteling kan niemand de verstuurde berichten lezen, behalve de gebruikers die het gesprek voeren.

Ook WhatsApp zelf voelt dat er zakelijk gecommuniceerd wordt op zijn platform. Het werkt momenteel aan een zakelijk platform. Maar waarom daar op wachten?

Creatieveling Annick vraagt:

“We geven creatieve workshops om te leren naaien, breien, juweeltjes maken, knutselen,… Vandaag lopen de inschrijvingen en bevestigingen via mail. Hoe kan ik dit automatiseren?”

We horen dat uw inschrijvingsproces vandaag manueel gebeurt, en daardoor complex en tijdrovend is. U stuurt individueel mailtjes, noteert inschrijvingen in een Excel, controleert of er betaald wordt, enzovoort.

Dit kan inderdaad gemakkelijker en automatisch. Eventbrite is hier een super tool voor.

Na inloggen, vult u de evenementgegevens in en kiest u het tickettype, bijvoorbeeld voor cursussen. Andere opties zijn concerten, een rally, toernooi, attractie, feest, netwerkevent,…
U voegt een beschrijving toe, foto’s, eventueel een plattegrond, en een aantal vragen waardoor u meer te weten komt over wie zich inschrijft.

Ook het evenement delen en mensen laten betalen, lukt vanuit Eventbrite. De gastenlijst openen en tickets scannen doet u eenvoudig met een smartphone of tablet. Zo hoeft u enkel maar de naaimachines klaar te zetten.