duimen

Werkt Facebook voor uw sector?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Facebook is niet het beste kanaal voor elk bedrijf en elke sector. Dat wordt wel eens vergeten. Investeert u beter in andere sociale media dan Facebook?

U boekt geen resultaten op Facebook? Misschien laat u het sociale medium beter links liggen.

Is Facebook interessant voor elke zaak?

Nee, Facebook is niet voor elke zaak het beste sociale medium. Tijdens onze bezoeken voor De Digitale Versnelling merken we dat heel wat zelfstandigen betalen om berichten te pushen op Facebook terwijl er voor hun sector weinig tot niets te rapen valt. Zonde van het verloren geld en tijd, vinden we.

Is Facebook nuttig voor u?

De basisregel is eenvoudig. Wanneer uw klanten en mogelijk nieuwe klanten actief zijn op Facebook, dan kunnen uw investeringen in het sociale medium lonen. Zitten uw klanten niet op Facebook? Dan waagt u zich hier beter niet aan.
Helaas is het niet altijd zo eenduidig. Wetende dat bijna elke Belg een profiel heeft, zijn er zeker klanten van u actief op het netwerk. Maar, dat wil nog niet zeggen dat ze geïnteresseerd zijn in uw berichten.
Via het sociale netwerk onderhouden mensen sociale relaties met familie en vrienden. Mensen vullen er hun vrije tijd in, volgen nieuws en wisselen informatie in hobbyclubs uit. Ze zitten er niet voor werkgerelateerde redenen. Hierdoor zijn ze moeilijk aan te spreken en te verleiden met advertenties.

Welke sectoren investeren best niet in Facebook?

Kijk even eerlijk naar uw activiteit. Is ze sexy of sympathiek? Zouden mensen het leuk vinden er iets over te lezen in hun vrije tijd?
Ons advies is dat bedrijven zonder een community, zonder een menselijke business of met een controversiële activiteit er beter wegblijven.
Als we moeilijke sectoren opsommen, denken we aan nertsenkwekerijen, begrafenisondernemers, consultants met industriële projecten, deurwaarders, laboratoria, zelfstandige ambulanciers, niche B2B-spelers zoals scheepsverzekeraars,…

Voor u investeert in een sociaal netwerk, analyseert u best of het geschikt is voor uw activiteit. Vraag gerust aan uw bestaande klanten op welk medium ze u graag volgen. Check bij uw concurrenten waar ze het goed doen.

Een scheepsreder vraagt:

“Ons bedrijf kan beter gepositioneerd worden op LinkedIn. Wat doe ik eerst?”

We kijken best eerst naar de basis, de bedrijfspagina van uw bedrijf. Hoe compleet hebt u deze aangemaakt?

Doe dit vanuit uw persoonlijk profiel. Volg dan de stappen van deze LinkedIn-handleiding: Een LinkedIn-bedrijfspagina maken.

Om snel professioneel uw bedrijf neer te zetten, zorgt u voor een profielfoto en een beschrijving in de taal van uw klanten. Als internationaal bedrijf kiest u voor het Engels.

Let er op uw sector goed te kiezen uit deze your right industry-lijst. Omdat potentiële klanten vaak op sector zoeken, is dit een bepalend criteria om wel of niet gevonden te worden.
Eens de basis goed zit, legt u linken naar anderen, post u content, sluit u zich bij groepen aan en reageert u.