Wat zijn influencers? Hoe maken ze uw merk bekender?

Wat zijn influencers? Hoe maken ze uw merk bekender?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Bijna 1 miljoen volgers heeft het Belgische model Gaëlle Garcia Diaz op Instagram. Aurelie Van Daelen boeit 655.000 Instagrammers met mode, reizen, decoratie en kleding. Waarom schrijven deze influencers niets over u?

Wat zijn influencers?

Influencers zijn mannen en vrouwen met een groot online netwerk. Via de foto’s, filmpjes en berichten die ze posten op Instagram, Facebook, YouTube, … beïnvloeden ze wat anderen aankopen en doen. Daarom schakelen steeds meer grote en kleine bedrijven deze invloedrijke digibeten in om hun product of merk bekender te maken en om er positieve vibes rond te creëren. Dat is influencer marketing.

Waarom zijn ze belangrijk voor u?

U hebt er belang bij dat er online over u gesproken wordt en informatie over uw producten en merk gedeeld worden. Als een influencer over u spreekt, wint u aan betrouwbaarheid. Het trekt bezoekers naar uw webshop én genereert extra verkoop. Influencer marketing biedt u dus een mooie kans om op een subtiele manier uw doelpubliek te bereiken.

De meest invloedrijke Belgen?

Check hier de Top 15 Belgische influencers, maar ga vooral op zoek naar de influencers die populair zijn bij uw publiek.

Opgelet! Kijk naast het aantal volgers en likes ook naar de volgers van de influencers. Zijn het vooral profielen met zelf maar 1 of 2 volgers? Dan is de invloed van die influencer uiteindelijk beperkt. Check aan het aantal likes en de interactie tussen influencer en volgers om te ontdekken hoe groot en sterk het netwerk van de influencer echt is.


Een make-up webshop vraagt:

“Hoe laat ik een influencer over mijn producten bloggen?”

De beste manier om te weten hoe u influencers over uw product of merk laat posten? Vraag het hen, bijvoorbeeld door hen een berichtje te sturen via sociale media. Zeker Belgische en Nederlandse influencers zijn vrij eenvoudig te benaderen. Jawel, ook die laatste zijn heel populair bij uw Belgische doelpubliek.

Check de populairste YouTube-filmpjes, vlogs, Instagram- en Facebook-profielen in uw sector. Kijk wie er achter zit. En benader deze met een leuk voorstel. Kleinere influencers gaan vaak al aan de slag als ze een gratis product van u ontvangen. Anderen hebben een tarievenlijst. Elke post is dan betalend. Vraag hen om meer informatie of werk met een platform zoals Buzzooka dat u helpt om eenvoudig in contact te komen met influencers en prijs- en andere afspraken regelt.