Wat is voice search? En hoe uw website optimaliseren voor spraakgestuurd zoeken?

Wat is voice search? En hoe uw website optimaliseren voor spraakgestuurd zoeken?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Misschien spreekt u zelf nog niet tegen Google, maar uw klanten zoeken wel steeds meer op het internet via hun stem. Wat is voice search? En hoe past u zich aan?

“Oké Google. Graag 1 vegetarische pizza van Pizzeria Italia.”
“Hallo Siri. Welk appartement met zeezicht is nog vrij tijdens de paasvakantie?”
“Dag Alexa. Wie verkoopt de goedkoopste vliegtickets naar Barcelona?”

Uw klanten zoeken steeds vaker op internet via hun stem. Voice search maakt opgang. Wat moet u ermee?

Wat is voice search?

Voice search of spraakgestuurd zoeken, is surfen op het internet door middel van vragen. Het vervangt de zoekopdrachten die we op zoekmachines intikken.

U stelt uw vragen dus op uw smartphone of smartwatch met uw stem aan Google of virtuele assistent Siri van Apple. Op uw pc (met Windows 10) spreekt u tegen Microsofts Cortana. In uw huiskamer praat u tegen Amazon Alexa of Google Home.

Waarom is het belangrijk voor u?

Voice search is uiterst eenvoudig voor de gebruiker. Daarom stijgt het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten sterk. In 2018 was al 52% van de zoekopdrachten een mobiele zoekopdracht, waaronder steeds meer zoeken via spraak.

Omdat Google de informatie graag zo gebald mogelijk vertelt aan de zoeker, verkiest de zoekmachine korte en krachtige teksten die antwoord geven op de vragen die letterlijk door de zoekers uitgesproken worden. Bijvoorbeeld: “Wat is voice search?”.

Hoe bereidt u zich voor op voice search?

Google, Alexa of Cortana lezen maar één antwoord voor wanneer er een vraag wordt gesteld. Dit antwoord vinden ze online op een website. 29 woorden telt het antwoord gemiddeld.

De concurrentie onder leveranciers van deze informatie is bikkelhard. Want natuurlijk wil iedereen dat zijn of haar teksten voorgelezen worden of de spraakgestuurde pizzabestelling in zijn of haar pizzeria belandt.

Dit vraagt een aanpassing van de informatie op uw website. Begin hiermee:

  1. Analyseer de concrete vragen die gesteld worden in uw vakgebied.
  2. Schrijf ze uit op uw website.
  3. Antwoord kort en correct.
  4. Schrijf rond deze antwoorden een grotere landingspagina over het onderwerp.

Pizzeria-eigenares Francesca vraagt:

“Wat zijn long-tail keywords?”

SEO-specialisten raden aan om vandaag in te zetten op long-tail keywords. Dit zijn zoektermen van meerdere woorden. Bijvoorbeeld een zin die iemand uitspreekt tijdens het spraakgestuurd zoeken. “Wat is de beste pizzeria voor vegetariërs in Antwerpen?”

Wanneer u de juiste webpagina’s maakt rond deze long-tail keywords kan het u als kleinere ondernemer lukken om toch nog hoog in Google te ranken. Ook al nemen grotere bedrijven alle populaire keywords in uw sector al in.