5 tips om een uniek merk te creëren

5 tips om een uniek merk te creëren

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Anders zijn dan de concurrenten. Het is misschien wel één van uw moeilijkste uitdagingen. Hoe maakt u een uniek merk voor uw zaak? Ontdek 5 handige tips voor zowel uw fysieke zaak als online.

Waarover gaat het?

Branding is dé manier om een unieke plek in de markt te veroveren, ook voor de kleinste ondernemingen en zelfstandigen. Via branding geeft u uzelf en uw zaak een merknaam en stijl die herkenbaar is, vertrouwen creëert en klanten doet kopen.

Hoe bouwt u een sterk merk?

Ga aan de slag met deze 5 tips:

Tip 1. Kies uw niche. U speelt onmogelijk op elk vlak de concurrentie naar huis. Kies daarom uw specialiteit en unieke kwaliteiten. Bent u bijvoorbeeld het gezelligste merk? Voorziet u de meest persoonlijke service? Hebt u het grootste aanbod online?

Tip 2. Communiceer open en authentiek. Consumenten zoeken naar echtheid. Ze kopen graag van mensen die op hen lijken en van merken die hun waarden belichamen. Hou dat in uw achterhoofd.

Tip 3. Vertel uw verhaal. Mensen onthouden beter verhalen dan cijfers, argumenten en kortingsacties. Bovendien is elk ondernemersverhaal uniek. Schrijf een sterk en krachtig verhaal en vertel het verder. Toon hoe uw producten ontstaan, hoe u produceert en hoe u onderneemt volgens uw waarden en visie.

Tip 4. Trek uw unieke stijl door in uw logo, uw website, sociale media-beelden en -berichten, productverpakking, factuur … Herkenbaarheid wekt vertrouwen op. Een stijlbijbel voor uw merk zorgt ervoor dat u dit gemakkelijker consequent volhoudt.

Tip 5. Val online op. 87% van de consumenten bereidt zijn aankoop online voor volgens RetailDive. Leg een digitale link met uw klanten via online campagnes, door foto’s te delen op Instagram en Pinterest, persoonlijke gesprekken op sociale media, mailings


Juridisch experte Leni vraagt:

“Ik ben een introverte ondernemer die het moeilijk vindt om zichzelf te promoten. Hoe doe ik dit toch?”

U hoeft geen tafelspringer te zijn om een sterk merk op te bouwen. Ook introverte ondernemers hebben oplossingen om zichzelf op een unieke wijze in de markt te zetten. Kijk eens naar alle digitale mogelijkheden.

Dagelijks worden 1 miljard namen gegoogeld volgens BrandYourself. 56% van de mensen die iemand zoeken, vond iets dat hen deed beslissen om zaken te doen met de persoon waarover ze informatie vonden. Introverte ondernemers hebben evenveel kansen om online gevonden en verkozen te worden als uitbundigere ondernemers.

U kan als introverte ondernemer perfect een sterke digitale identiteit uitbouwen met een profiel op LinkedIn, door kennis te delen op de platformen waarop uw doelpubliek aanwezig is, een sterke website, mailings waarop mensen zich kunnen abonneren. Zo benut u maximaal de kracht van het internet … veilig vanuit uw bureau.