Succesvollere mailings? Met deze 7 tips voor een betere onderwerpregel

Succesvollere mailings? Met deze 7 tips voor een betere onderwerpregel

In Nieuwsbrief door Telenet Business

47% van e-mail- en nieuwsbriefcontacten opent berichten op basis van de onderwerpregel. Verbeter daarom uw mailings met deze tips voor een betere onderwerpregel.

Ook de (potentiële) klanten in uw adressenbestand worden overspoeld door mails. Hoe springt uw mailing toch in het oog?

Wat is een onderwerpregel?

De onderwerpregel is het eerste wat uw contacten in hun mailbox of in de pop-up op hun scherm zien. Ze zien van wie ze een mail ontvingen. De onderwerpregel vertelt hen waar uw mail over gaat.

Enkele voorbeelden uit onze persoonlijke inbox:

  • Bpost zal de levering van je pakje behandelen
  • Vergeet niet je waardebon in te wisselen
  • Uw zomer-citytrip aan promoprijs!

Waarom is dit belangrijk?

Bijna de helft van de ontvangers opent een e-mail puur op basis van de onderwerpregel. 69% bepaalt ook op basis van de onderwerpregel of een mailing spam is.

Deze cijfers verzameld in de whitepaper ‘Hoe maak je onderwerpregels?’ tonen het belang aan van uw openingszin. De zin die mensen in hun mailbox zien, bepaalt het succes van uw mailing.

7 tips voor een betere onderwerpregel?

De hierboven vermelde whitepaper verzamelt maar liefst 40 inspirerende onderwerpregels. Dit leert u eruit:

  1. Speel met woorden en cijfers. Ga voor originaliteit. Vergelijk uw onderwerpregel met alle mailings die u in uw eigen mailbox vindt. Zouden uw woorden eruit springen?
  2. Schrijf het woordje ‘gratis’ of ‘free’ in uw zin, omdat e-mails met deze woorden in de onderwerpregel 10% meer geopend worden. Andere woorden waarmee u scoort: sale (solden), new (nieuw), video.
  3. Durf in de gebiedende wijs te schrijven. U zet de mensen aan tot actie met woorden als ‘maak’, ‘reis’, ‘bezoek’, ‘droom’, ‘boek nu’ …
  4. Waarom stelt u geen vraag? Zo spreekt u uw contact aan. Prikkel hen om hun mening te geven of laat hen reflecteren over hoe ze het zelf doen, bijvoorbeeld: ‘Wat vindt u van …?’
  5. Deel opvallend nieuws, doe een aankondiging of een belofte, bijvoorbeeld: ‘40 voorbeelden van succesvolle onderwerpregels’.
  6. Val extra op met symbolen in uw onderwerpregel, bijvoorbeeld: ‘♥ Nog meer liefde in uw relatie ♥’, ‘⇒ Zomerse kortingen bij … ⇐’
  7. Typ een dubbelpunt voor een korte en krachtige onderwerpregel, bijvoorbeeld: ‘Echt zomer: bel nu in heel Europa gratis’.

Kinesist Geert vraagt:

“Ik verzend elke drie maanden een grote mailing, maar het resultaat is pover. Hoe kan het beter?”

We kunnen onmogelijk over de inhoud van uw mailings oordelen, maar het kan wel interessant zijn om iets aan de omvang en de timing te doen. Kijk eens hoe u de grote mailing kan opsplitsen in kleinere maandelijkse mailings.

Het is beter om regelmatig een kleine mailing uit te sturen volgens het KISS-principe, ofwel Keep it short and simple!
Stel tegelijk één doel per mailing. Focus slechts op één centraal idee in uw onderwerpregel. Dan weten de ontvangers duidelijker welk voordeel ze uit de e-mail halen.