pronken-zaak-tips

Pronk met uw zaak. Met deze 4 tips laat u het beste logo ontwerpen

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Bij de opstart van een zaak en nieuw merk hoort een logo. Voordat u een grafisch vormgever aan het werk zet, weet u best welke richting u uit wil. Volg deze 4 tips.

Als onderneming zet u uw bedrijfsnaam op uw gevel, bovenaan uw website, op uw wagens, op brochures en facturen,… Met een professioneel logo straalt u meteen de sfeer uit die u wenst.

Hoe komt u tot een goed logo?

Wanneer u een paar principes volgt, komt u gemakkelijker tot een goed logo. Brief deze aan uw grafisch vormgever.

Tip 1. Ontwerp in zwart-wit

Een goed logo is herkenbaar in zwart-wit, en in negatief. Focus daarom op het idee, de vorm. Laat eerst een logo ontwerpen zonder kleur. Voeg deze er nadien aan toe.

Tip 2. Ga voor tijdloos

Kijk verder dan de trends. Deze komen en gaan… maar uw logo zal langer bestaan. Kies daarom gewoon voor iets dat opvalt. Niet iets dat vandaag hip is, zoals retro.

Tip 3. Ontwerp met woorden

Als kleiner bedrijf vormt uw bedrijfsnaam het belangrijkste deel in uw logo. Soms is alleen een woordmerk voldoende. U hoeft geen mascotte of symbool. Wat u uitspaart aan logo-ontwerp, investeert u gewoon in een mooier woordmerk.

Tip 4. Verklein

U zet uw logo soms groot op een spandoek, waarmee u de lokale vereniging sponsort. Maar weet dat het meestal klein staat op uw website, brochures en bovenaan in de browser. Is het nog leesbaar in postzegelformaat of nog kleiner?

Een duidelijk logo geeft uw klanten een idee van wie u bent, voor welke aanpak u staat, hoe u werkt. Het is het uithangbord van uw firma. Maak er samen met uw designer iets moois van!

Fotospecialist Jos vraagt:

“Mijn nieuwsbrief wordt niet goed gelezen. Hoe weet ik wat ik kan verbeteren?”

De tools die u gebruikt om uw mailing te versturen, bieden ongetwijfeld de optie ‘A/B-testing’ aan. Dit wil zeggen dat ze twee verschillende versies van eenzelfde mailing uitsturen, en nagaan welke versie het beste scoort.

Zo test u titels, beelden, intro’s,… zoals in dit voorbeeld van A/B Testing in Mailchimp.

Deze test gebeurt maar op een klein deel van uw contactpersonen, met de criteria die u wenst. Vervolgens wordt de best scorende mailing naar het volledige databestand verzonden.