bezoekers-verlaten-website

Op welke pagina’s verlaten bezoekers uw website?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

U merkt dat mensen te snel uw website verlaten? U weet niet waarom er geen producten gekocht worden of waarom niemand uw contactformulier invult? Dit artikel leert u de exitpagina’s kennen.

Weten wat er mis gaat op uw website is van levensbelang voor veel websites en webshops. Wat er fout gaat, leert u uit het gedrag van uw bezoekers. Waar verlaten ze, bijvoorbeeld, uw website of webshop?

Wat is een exitpagina?

We weten dat mensen online snel een website verlaten, veel sneller dan dat ze een fysieke winkel uitstappen. De exitpagina is de pagina waar ze uw website verlaten.
Elke pagina op uw website krijgt een eigen exitscore. Dit percentage vertelt hoeveel van de bezoekers uw website op die pagina verlaten. De resultaten staan opgelijst in een tabel op uw dashboard.
Klik op dit Google Analytics Dashboard door op Reporting > Behavior > Site Content > All Pages.

Waarom kent u best het exitratio?

In de tabel ziet u meteen welke 10 pagina’s het meeste bezoekers verliezen. Hoe hoger het percentage, hoe meer mensen er uw website verlaten. Het is aan u om te bepalen wat de doelstelling van elke pagina is en om dan zelf te beoordelen welke exitratio te hoog is. Een pagina waarop u vraagt om naar uw telefoonnummer te bellen, kan een hoge exitratio hebben. Maar als uw telefoon roodgloeiend staat, werkt die pagina prima. Pagina’s met een te hoge exitratio verbetert u vervolgens naar het voorbeeld van de pagina’s met een lagere exitratio.

Wat brengt dit op?

Het analyseren en verbeteren van pagina’s met een hoge exitratio is een never ending story. Dat klopt.
Leuk is dat dit werk beloond wordt met lagere exitratio’s. Dit wil zeggen dat u meer mensen op uw site houdt. Ongetwijfeld verkoopt u ook meer.

Schilder Tom vraagt:

“Mijn website én domeinnaam zijn eigendom van een webagentschap. Ik moet maandelijks veel betalen voor updates en onderhoud. Hoe stop ik dit?”

U bent net als vele zelfstandigen ingegaan op een aanbod dat aantrekkelijk leek. Voor een maandelijks bedrag zou uw website gebouwd en onderhouden worden. Maar wat stellen velen nu vast? Hun domeinnaam is niet van hen, ze scoren slecht in Google en hangen 4 jaar vast aan een duur contract. Bovendien kunnen ze nauwelijk zelf wijzigingen doorvoeren.
De beste remedie voor deze contracten?

Niet tekenen wanneer u een aanbod wordt gedaan. Een website houdt u best zelf in de hand. Wanneer het niet lukt om uw contract op te zeggen, informeer bij Test-Aankoop naar de mogelijkheden.