Real estate agent working in the office and piles of paperwork, model house on the foreground and mortgage loan documentation

Ook zin in minder administratie? Test deze 3 oplossingen

In Nieuwsbrief door Telenet Business

62,3% van de zelfstandigen ziet op tegen de extra administratie die hoort bij het zelfstandigenstatuut. Wat als u deze lasten nu eens zelf vermindert? Dat kan u met deze 3 oplossingen.

Herkenbaar probleem voor u?

Tweederde van de Belgische zelfstandigen is tevreden over de werk-privébalans, maar de administratieve lasten blijven een zware dobber. Meer dan zes op de tien zelfstandigen ziet echt op tegen het papierwerk. Dat verhoogt het wekelijkse aantal werkuren en weegt op gezins- en sociale activiteiten.
Maar waarom zou u dit niet verbeteren voor uzelf? De laatste jaren werden er veel eenvoudige tools ontwikkeld die u hierbij helpen.

Welke online oplossingen zijn er?

Oplossing 1. Wist u dat u al start voor minder dan 10 euro per maand? Bijvoorbeeld met een facturatieprogramma zoals Eenvoudig Factureren, Facturalia, Comanage of DigitaleFactuur.

Oplossing 2. Klantengegevens overzichtelijker bewaren, levert meteen tijdswinst op. In het artikel ‘Uw klantgegevens zijn een chaos? Zo digitaliseert u eenvoudig’ ontdekt u enkele interessante CRM-programma’s.

Oplossing 3. Loonadministratie en contracten zijn gemakkelijker te beheren met software zoals die van de Gentse start-up Officient. Deze vereenvoudigt en versnelt het opmaken, aanpassen en bewaren van contracten, de maandelijkse loonberekeningen en het evalueren van medewerkers.

Wat levert het u op?

Alle bovenstaande tools vergemakkelijken het ingeven van gegevens, verzamelen alle data op één plek en maken deze altijd en overal toegankelijk voor u, uw medewerkers en de boekhouder. Is dat geen geweldige vooruitgang ten opzichte van uw Excel-files en papieren documenten vandaag?
Zelfstandigen en ondernemers die voor digitale oplossingen kiezen, houden meer tijd over voor gezin, sport en ontspanning. Wat houdt u nog tegen?


“Ik wil mijn 3 medewerkers evalueren. Hoe doe ik dit?”

“Mijn domeinnaam is al in gebruik. Wat nu?”

We weten dat het tijdig evalueren en bijsturen van medewerkers u een efficiënter en beter team oplevert. Onze tips?
Vervang het klassieke, jaarlijkse evaluatieproces door meer informele, maandelijkse gesprekken. Zet u even kort aan tafel.
Overloop concrete situaties, bekijk waarin ze kunnen bijleren en informeer hen over hun rol.
Wees open en positief. Laat ruimte voor uw mensen om vragen te stellen en verwachtingen te uiten. Bekijk of deze in lijn liggen met wat u van hen verwacht.
Het interessantst is om de procedure transparant te laten verlopen. Deel daarom de evaluatiedocumenten met uw medewerkers. Daar is geen speciale software voor nodig. Gebruik bijvoorbeeld de cloud-oplossing die u nu al in huis hebt.