Is het inschrijvingsformulier van uw mailing al in orde met GDPR?

Is het inschrijvingsformulier van uw mailing al in orde met GDPR?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

De kans bestaat dat het inschrijvingsformulier voor uw mailings niet in regel is met de nieuwste privacywetgeving. Hoe maakt u een inschrijvingsformulier GDPR-proof? Dat leest u in dit artikel.

Waarover gaat het?

GDPR bepaalt dat mensen eigenaar blijven van hun gegevens. Wanneer u deze verzamelt om bijvoorbeeld een nieuwsbrief te sturen of aankopen bij te houden in een klantensysteem, moet u steeds drie dingen doen:

1. toestemming vragen,
2. informeren,
3. beveiliging garanderen.

Om hieraan te voldoen, moet u misschien nog wijzigingen aanbrengen in de manier waarop u persoonlijke gegevens verzamelt via inschrijvingsformulieren.

Hoe uw inschrijvingsformulier aanpassen?

  • Vertel waarom u het mailadres of andere gegevens vraagt. Weet dat u de gegevens voor niets anders mag gebruiken. Formuleer het bijvoorbeeld zo: ‘Laat hier uw e-mailadres achter om onze nieuwsbrief te ontvangen.’
  • Vraag expliciet toestemming om gegevens te verzamelen en te verwerken. Hoe u dat doet, legt u uit in een privacy policy. Is deze al GDPR-proof?
  • Voeg een checkbox toe aan de inschrijvingsformulieren. Wanneer mensen deze aanvinken, geven ze aan ‘akkoord te gaan met de privacy policy’. Enkel bij akkoord mag u de gegevens verwerken en bewaren.
  • Voorzie een dubbele optin. Wanneer mensen zich inschrijven, ontvangen ze een e-mail met een link. Pas wanneer ze deze link aanklikken, zijn ze ingeschreven.

Wat brengt het u op?

De GDPR-vereisten zijn best ingrijpend. Maar u krijgt er ook iets voor terug. Want de gegevens die u via het inschrijvingsformulier verzamelt, zijn correcter. Het e-mailadres is geverifieerd.

Tegelijkertijd verkleint het risico op klachten achteraf. Iemand die zich inschrijft, heeft de mogelijkheid zich volledig te informeren over uw doel.

In dit artikel vindt u voorbeelden van correcte formulieren voor uw e-mailmarketing. Meer GDPR-advies vindt u hier.

 


Groentenhandelaar Mathieu vraagt:

“Mijn mailings belanden vaak in de spam, ook al schreven mensen zich in op mijn nieuwsbrief. Hoe los ik dit op?”

Het akkoord krijgen van de ontvangers van uw nieuwsbrief is niet voldoende om spamfilters te omzeilen. Mailboxen zijn genadeloos voor binnenkomende mails. Vaak belanden enkel de mails van gekende contacten in de inbox.

De oplossing? Vraag aan de mensen die zich inschrijven om uw mailadres toe te voegen aan hun contacten. Eens het e-mailadres van de mailings is opgenomen in de adresboek, is de toegang tot inbox wel verzekerd.