YouTube logo on the Apple MacBook Pro Retina display. YouTube presentation concept. YouTube is a video-sharing website allows users to upload, view, and share videos. Varna, Bulgaria - May 29, 2015.

Hoeveel kost reclame op YouTube voor uw lokale zaak?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Kijkt u soms naar de paar seconden reclame voor een YouTube-filmpje? Wel, die reclame kan ook over uw zaak gaan. Hoe start u met reclame op YouTube?

We ruimen eerst een misverstand op. Reclame op YouTube is niet enkel voor de grote merken. U gelooft ons niet?

Waarom is videoreclame iets voor u?

YouTube is de tweede grootste zoekmachine met meer dan een miljard gebruikers. De online videospeler is hierdoor een interessant advertentiekanaal, ook voor lokale spelers!

In tegenstelling tot televisiereclame worden uw videoadvertenties alleen getoond aan het publiek dat u wil, bijvoorbeeld jonge moeders tussen 20 en 35 jaar.

U selecteert uw doelgroep, net zoals bij een Google advertentie, waarover we het artikel Zo gemakkelijk maakt u een eerste advertentie op Google schreven.

Hoeveel kost de reclame?

De kosten hebt u zelf volledig onder controle omdat u zelf een maximaal dagbudget instelt. De meeste lokale ondernemers starten met een budget van 10 euro per dag.

Enkel wanneer mensen uit uw doelpubliek uw video 30 seconden of helemaal bekijken, betaalt u. Lokale campagnes kosten gemiddelde 0,10 tot 0,30 euro voor één kijker. Dit wil zeggen dat u voor 10 euro 33 tot 100 mensen bereikt.

Loopt het niet zoals u wenst? Dan stuurt u onmiddellijk bij.

Hoe starten met adverteren op YouTube?

  1.  Maak een kort reclamefilmpje.
  2.  Upload uw productie naar uw YouTube-kanaal.
  3.  Geef de url van uw video in op AdWords.
  4.  Schrijf een pakkende advertentietitel en -beschrijving.
  5.  Stel een dagbudget in.
  6.  Selecteer uw doelpubliek volgens regio, leeftijd, geslacht, interesses…
  7.  Controleer, vraag een tweede mening en lanceer de campagne.

Probeer het eens uit. Start via deze link met een videoadvertentie op YouTube


Hobbyfotograaf Jan vraagt:

“Mijn video’s leiden bezoekers niet meer naar mijn website. Hoe los ik dit op?”

Natuurlijk is het de bedoeling dat uw video’s meer kliks en afspraken opleveren. Daarom zijn de nieuwe eindschermen van YouTube een oplossing voor u.

Met deze eindschermen voegt u een aanklikbare afbeelding toe in de laatste 20 seconden van uw filmpje. U kan linken naar andere video’s, naar afspeellijsten, kanalen en uw website.

Maak deze linken gemakkelijk aan via het stappenplan: YouTube: maak je video interactief met het nieuwe eindscherm.

Helaas kunnen enkel Google-partners een link naar hun website leggen. Van zodra u 1000 abonnees op uw kanaal hebt, mag u zich hiervoor kandidaat stellen.