Waarom en hoe een playlist maken op maat van uw zaak

Waarom en hoe een playlist maken op maat van uw zaak

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Kreeg u onlangs spontaan kippenvel terwijl u luisterde naar een ontroerend liedje? Dan ervaarde u de kracht van muziek. Waarom zet u deze muzikale energie best in bij het versterken van uw merk? Ontdek ook enkele tips voor de perfecte playlist.

Wat is een playlist?

Een playlist of afspeellijst is een vooraf samengestelde lijst van liedjes. Onder meer winkels en evenementenbureaus gebruiken zo’n muzieklijsten om een bepaalde regelmaat in hun gespeelde muziek te brengen. Zo zetten ze perfect de gewenste sfeer neer.

Waarom een playlist voor uw zaak?

De juiste muziek versterkt uw merk en uw zaak. Hoe?

1. Het oor werkt als zintuig direct op uw gevoel. Daarom roept muziek automatisch emoties op. Het raakt mensen op hun gevoeligste plek, waardoor u in staat bent om een emotionele band op te bouwen met uw klanten.

2. Muziek versterkt merkidentiteit. Klassieke muziek past perfect in een luxewinkel. Harde, snelle muziek horen we bij een hip modemerk en zachte meditatieve klanken creëren extra rust in de plantenzaak. De songs die u speelt, helpen uw merk zich te onderscheiden. Daarmee activeert het trouwheid aan uw merk.

3. Muziek beïnvloedt uw klanten op een dieper niveau. Meer dan affiches, video en acties kan het mensen aanzetten tot kopen, tot zich goed voelen en van uw merk houden.

Hoe een playlist maken?

Een playlist samenstellen is meer dan een lijstje favoriete liedjes op Spotify, Deezer, iTunes of één van deze 9 beste streamingdiensten voor uw zaak.

Tip 1. Selecteer liedjes die passen bij uw identiteit en visie. Schrijf de kenmerken van uw merk op, bijvoorbeeld: liefde, avontuur, ontspanning, jong, duurzaamheid, … Verzamel liedjes die deze woorden bevatten of uitdragen.

Tip 2. Vermijd expliciete songs. De streamingdiensten vermelden ‘explicit’ uitdrukkelijk bij een controversiële tekst. Zo weert u ze gemakkelijk uit uw lijst.

Tip 3. Zoek onbekende artiesten en nummers. Met gekende hits onderscheidt u zich niet van andere merken. En klanten zullen de liedjes die ze overal horen ook niet meteen met u associëren. Link daarom enkele van de duizenden minder bekende songs en artiesten aan uw merk.

Wie muziek afspeelt in zijn of haar zaak, moet trouwens zelfs als die van Spotify, Deezer en co komt een contract afsluiten met auteursvereniging Sabam. Hoeveel u juist moet betalen hangt af van het soort zaak dat u hebt, de grootte van uw zaak, … Een restaurant tot 100 m² betaalt bijvoorbeeld 436,75 euro per jaar. Hier vindt u de Sabam-tarieven per sector en gebruik.


Koffiebar Latté vraagt:

“Ik wil op mijn website de sfeer van onze koffiebar versterken met de muziek die we hier draaien. Mag dat?”

Leuk idee! U kan afspeellijsten van Spotify en professionele streamingdiensten ook delen op uw website. Zoek op de streamingdienst die u gebruikt naar de deel-knop. Zo versterkt u inderdaad de sfeer van uw zaak, ook online.

Opgelet! Zet u muziek van anderen op uw eigen site, dan moet u hiervoor auteursrechten betalen aan SABAM.