Cup of coffee with foam in like form. wooden texture

Hoe meet u echt de impact van uw activiteit op sociale media?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Kevin juichte vroeger bij elke like en volger die hij scoorde op sociale media. Tot de bakker merkte dat zijn online inspanningen nauwelijks impact hadden op zijn zaak. Hoe brengt hij het resultaat van zijn activiteit op sociale media beter in kaart?

Waarom geen volgers en likes meer tellen?

Meer volgers is leuk. Maar helpt het echt uw zaak groeien?

Niet altijd. Want als lokale bakker wint u weinig bij extra volgers buiten uw regio. Of vele volgers vinden uw berichten wel tof, maar kopen hun brood vervolgens in de supermarkt.

Dan zijn er betere indicatoren.

Om de impact uw sociale media te kennen op de groei van uw zaak, richt u zich beter tot meer klassieke bedrijfsdoelstellingen zoals aantal klanten, omzet, winstmarge en misschien zelfs klantentevredenheid. Link deze vervolgens aan uw inspanningen op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram,…

Welke actiegerichte doelen meten?

Noteer deze strategische doelen op voorhand. Zorg ervoor dat uw investering in sociale media hierop gericht zijn.

Wat wilt u bereiken via sociale media?

  • Verbetering van het engagement van uw publiek
  • Mensen naar uw website leiden
  • Vlotter bereik van klantendienst
  • Leads genereren
  • Merkbekendheid vergroten
  • Nieuwe markten bereiken

Hoe meet u wel uw impact?

Vervolgens gaat u aan het tellen.

Tel hoeveel mensen via sociale media op uw website komen en check of ze ook kopen. Meet uw merkbekendheid regelmatig. Kijk of het aantal inschrijvingen op uw nieuwsbrief toeneemt. Controleer de afkomst van uw klanten om te zien of uw regio zich daadwerkelijk uitbreidt. Stel Google Analytics en uw eigen key metrics af op deze doelstellingen.

Dit zijn actionable metrics die over weken, maanden en jaren te vergelijken zijn. Zo meet u of uw business groeit dankzij sociale media.


Slager Karim vraagt:

“Werkt een klassieke folder in de brievenbussen nog in deze digitale tijden?”

Onze experts die Belgische ondernemers helpen met hun digitale uitdagingen zijn digitale experts. En toch geven ze soms het advies om minder online te investeren. “Lokale zaken hebben soms meer te winnen bij een huis-aan-huis folder”, zeggen ze.

Best verrassend in deze digitale tijden.

Daarbij… ook het rendement van een folder is te meten. Voeg een kortingbon toe met een unieke code. Of organiseer een wedstrijd. Zo weet u meteen of een klassieke folder in de bus nog werkt voor uw zaak.

Want meten is weten. Correct?