Gratis levering is niet de eerste bezorgdheid van uw klant. Wat wel?

Gratis levering is niet de eerste bezorgdheid van uw klant. Wat wel?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

In e-commerce ligt de focus vaak op ‘gratis levering’. Maar is dit wel terecht?

“Waarom geen gratis verzending?”, legt een webshop uit. “Omdat de verzendkosten op één of andere manier betaald moeten worden. De meeste webwinkels rekenen deze kosten door in de verkoopprijs van de producten. Zo kunnen ook wij onze producten allemaal net iets duurder maken en daarmee doen alsof we geen verzendkosten rekenen. Maar dit vinden wij oneerlijk.”

Waarom geen gratis verzending?

Er zijn weinig webshops die zo helder verklaren waarom ze wél verzendkosten aanrekenen. Interessant is om het ook op deze manier aan uw klanten uit te leggen.

Want volgens onderzoek is deze gratis levering niet houdbaar in de toekomst én niet de eerste bezorgdheid van uw online klant. Hij of zij wil best (een beetje) betalen als daar iets tegenover staat.

Wat wil de online shopper?

90% van de online shoppers wil zekerheid over het leveringsmoment. ‘Transparantie’ is het sleutelwoord volgens een studie van het Duitse onderzoeksbureau ECC Köln.

Wie zijn klanten maximaal informeert over het traject van de bestelling, creëert tevreden klanten. Een trackingcode en e-mails over de vooruitgang zijn hier de middelen toe, volgens 63,4% van de bevraagden.

78% zou het liefst het exacte levertijdstip kiezen.

Het product gemakkelijk kunnen retourneren is voor 71,3% een reden om online te bestellen.

Extra betalende opties?

Misschien zijn er zelfs extra betalende opties mogelijk. Bijvoorbeeld voor expressverzendingen, een levering op dezelfde dag en een klimaatvriendelijke verzendmethode. Test gerust uit waarvoor uw klanten bereid zijn te betalen. Experimenteer ook eens met deze 4 alternatieve verzendopties.


Scooterverhuurster Griet vraagt:

“Mijn klanten boeken mijn activiteit graag als de zon schijnt. Hoe plaats ik het weerbericht op mijn website?”

Goed idee om uw klanten beter te informeren met het weerbericht op uw site. Leuk is dat er een gratis oplossing voor bestaat. Het KMI helpt u graag.

  • Surf naar Het weer op uw website.
  • Geef uw stad of streek in.
  • Kies het formaat en lay-out die past bij uw site.
  • Kies het aantal dagen waarvoor u de verwachtingen wil ontvangen.

Het KMI geeft u vervolgens een html-code die u gemakkelijk in uw eigen website plakt.

Ook de Buienradar levert gratis weerdata voor uw website. Zo hebt u moeiteloos een actueel weerbericht op uw website.