google-negeert-facebook-berichten

Google negeert uw Facebook-berichten. Wat nu?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Wie veelvuldig berichten, foto’s en video’s deelt op sociale media als Facebook en Twitter scoort daarom niet hoger in Google. Oei! Wat nu?

Hoe actiever u informatie op uw website actualiseert en aanvult, hoe beter uw ranking in Google.
Helaas. Hetzelfde geldt niet voor sociale media. Iemand die heel actief is op Facebook, Twitter, Instagram en andere online kanalen scoort daarom niet beter in Google.

Waarom kijkt Google niet naar Facebook?

Eerst even nuanceren. Google verwijst wel degelijk naar uw accounts op sociale media. Alleen neemt de zoekmachine uw berichten niet op in de zoekresultaten. Dit omdat we elke dag met z’n allen miljoenen nieuwe berichten, foto’s en video’s posten. Deze hoeveelheden zijn zelfs voor Google te groot. De berg data is onmogelijk te volgen en juist te indexeren.
Daarom doet de zoekmachine hier vrijwel niets mee. Het gevolg is dat uw account in Google verschijnt, maar u niet hoger scoort als u enkel actief bent binnen deze media.

Waarom is het belangrijk voor mij?

Dit is belangrijk voor u omdat de meeste zelfstandigen nieuwe klanten aantrekken via Google. Mensen zoeken namelijk heel actief op Google wanneer ze, bijvoorbeeld, een gevelrenovatie plannen, kippenvoer willen kopen of uit eten gaan.
Wanneer u enkel communiceert op sociale media verhoogt uw zichtbaarheid te weinig voor deze groep nieuwe klanten.

Hoe lost u dit op?

U lost dit op door een sterke link te leggen tussen uw account, uw berichten op sociale media en uw eigen site. Google kijkt namelijk wel naar het verkeer dat u naar uw eigen site aantrekt. Blogs en pagina’s die vaker gelezen en gedeeld worden en de juiste keywoorden en meta-omschrijvingen bevatten, scoren hoger.

 

Wanneer u er dus in slaagt om uw Facebook-volgers regelmatig te laten doorklikken naar uw site en ze uw blogs delen, leiden uw inspanningen op sociale media onrechtstreeks wel tot een betere ranking in Google.


Muziekleraar Peter vraagt:

“Kan ik met één klik mijn artikels posten op mijn eigen site én op sociale media?”

Ja, dit kan Peter. Met een link tussen uw eigen site en uw profielen op sociale media deelt u posts, beelden en video’s heel gemakkelijk.

Het nieuwe Belgische Story Chief is, bijvoorbeeld, een gemakkelijke oplossing. U schrijft uw artikels op het contentplatform en vult ze aan met foto’s, video’s en andere content. Eens klaar beslist u op welke platformen u publiceert.
Kies voor uw eigen site of blog gemaakt in WordPress, Drupal, Shopify… maar ook meteen voor uw wall op Twitter, Facebook, LinkedIn, Blogger, Medium,… Vink maar aan.

Zo voedt u Google én uw netwerk op sociale media.