Nieuw: Google mobile-first index! Wat is het effect op uw ranking?

Nieuw: Google mobile-first index! Wat is het effect op uw ranking?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Voortaan kijkt Google vooral naar hoe smartphonevriendelijk uw website is. Wat betekent mobile-first indexing voor u?

U kreeg onlangs misschien ook van Google de melding dat uw website vanaf nu geïndexeerd wordt op basis van hoe deze door een smartphone bezocht wordt.
Dit doopte Google de mobile-first index.

Wat is de Mobile-first index?

Mobile-first indexing betekent dat Google enkel nog de mobiele versie van uw website indexeert en rangschikt in zijn zoekresultaten. Vroeger baseerde de zoekrobot zich op de desktopversie. Google past zich hiermee aan de realiteit aan. We surfen meer met onze smartphone dan van achter onze computer.

Wat betekent deze nieuwe indexering?

Voor bedrijven en zelfstandigen bij wie de mobiele website dezelfde is als de desktopversie verandert er niets. Wel kan de verandering bij Google desastreus zijn voor de vele ondernemers die nog geen goede mobiele versie hebben van hun site. Zij zullen naar beneden donderen in de zoekresultaten.

Wat moet u doen?

Bevat uw mobiele website veel minder inhoud dan de desktopversie? Breid deze dan zo snel mogelijk uit. Bekijk zeker de mogelijkheden om uw bestaande site te updaten naar een responsieve versie, waardoor de website zich automatisch aan de schermgrootte aanpast.

Is uw mobiele site wel klaar voor de nieuwe Google-indexering? Dan ontvangt u een mail van Search Console. Zoek gerust even in uw mailbox, misschien hebt u de mail al gehad.
De link in deze mail brengt u naar de nieuwe tool waarmee u uw aanwezigheid op Google Zoeken kan beheren. Klik op deze link. Controleer en update uw instellingen.

Meer info? Digitaal expert Frederik Vermeire schreef een interessante blog over het onderwerp: De mobile-first index. Is jouw website er klaar voor?


Advocate Nele vraagt:

“Ik link in blogs naar andere sites. Maar daardoor surfen bezoekers weg van mijn website. Hoe stop ik dit?”

Ons antwoord is een beetje technisch, maar toch relatief eenvoudig. U vergroot de kans dat bezoekers terugkeren door alle links in een nieuw tabblad te laten openen. Zo blijft uw website geopend terwijl uw bezoekers even elders kijken.

Er zijn 2 oplossingen:
‘open in nieuw venster’ aanvinken in het CMS.
In de html-code voegt u TARGET toe aan de links. Die zien er dan zo uit: <a href=”link die u wil toevoegen” TARGET=”_blank”>tekst waarop de link ligt</a>

Voeg een ‘nofollow’ toe om ook zoekmachines bij u te houden.

Om het uzelf gemakkelijker te maken, kan u uw gegevens kopiëren in dit voorbeeld van een link:
<a href=”https://www.wiseo.be/blog/mobile-first-index-seo” rel=”nofollow” TARGET=”_blank”>Alles over de mobile-first index</a>