voor-nadelen-facebook

Facebook… of niet? Weeg deze voordelen en nadelen tegen elkaar af

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Een bedrijfspagina op Facebook. Het biedt heel wat voordelen voor u en uw zaak. Maar met welke nadelen houdt u ook best rekening?

5 nadelen voor u?

  • Facebook goed doen, is best tijdsintensief. Bovendien vraagt het behoorlijk wat creativiteit om het tof te doen.
  • Deze creatieve berichten worden steeds minder gedeeld. Facebook zendt uw posts slechts naar uw 2% meest actieve volgers. Enkel sponsored posts, ofwel betalende artikels, vergroten uw bereik.
  • Alle gegevens en fans die u verzamelt zitten vast op Facebook. De conversie naar uw eigen site is niet evident.
  • U mag niet zomaar een deel-en-win-actie op poten zetten. Dit moet via het app center van Facebook.
  • ● Facebook verandert continu. Fouten maken wordt bestraft met bedrijfspagina’s offline te zetten. Dit bijhouden is een hele klus.

5 voordelen voor u?

  • 6,2 miljoen Belgen hebben een account op Facebook. 80% logt dagelijks in. Een enorm publiek ligt voor u open, volgens de Facebook Statistieken voor België.
  • ● Met een dosis enthousiasme en inspiratie creëert u een community zoals nooit eerder kon. Facebook-groepen zijn ideaal om uw publiek rond eenzelfde interesse bij elkaar te brengen. U knoopt conversaties aan, helpt, deelt… en bent zo vaker top-of-mind bij mogelijke klanten.
  • Via Facebook maakt u uw zaak zichtbaarder, ook bij de mensen die u niet kennen. Zo werft u gratis nieuwe klanten.
  • Berichten plaatsen, foto’s en video’s delen, verloopt meestal veel vlotter dan op de eigen bedrijfssite.
  • Door met uw zaak aanwezig te zijn op verschillende kanalen, verbeteren uw zoekmachineresultaten.

Slotenmaker Alain vraagt:

“Ik ben als slotenmaker en schoenlapper enkel lokaal actief. Kan ik dan wel iets doen op de internationale sociale media?”

Facebook, Instagram, Google,… zijn internationale media. Dat klopt. Toch wil dit niet zeggen dat u via hen altijd een internationaal publiek bereikt.

Betaalt u niet voor uw posts? Dan spreekt u enkel volgers en geïnteresseerden aan, ongetwijfeld klanten van in de buurt.

Betaalt u wel, dan target u bij het opstellen van uw sponsored post enkel op uw gemeente of regio. Elk medium biedt dit locatiegebaseerd adverteren aan.

Zo verspilt u geen geld aan mensen die met hun sleutels en schoenen toch nooit naar uw zaak komen.