Tombola’s, like, share & win-acties mogen niet op Facebook! Hoe organiseert u wel een wedstrijd?

Tombola’s, like, share & win-acties mogen niet op Facebook! Hoe organiseert u wel een wedstrijd?

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Wedstrijden op Facebook: wie zich aan de regels houdt, wint er een fors aantal likes en reacties mee. Maar hoe organiseert u juist een wedstrijd op Facebook?

Waarover gaat het?

Like, share & win-wedstrijden zijn verboden. Het mag u verbazen, want veel bedrijven loven nog steeds prijzen uit aan mensen die hun pagina of evenement delen. Wel, dat mag dus niet.

Wie een wedstrijd op Facebook organiseert, moet zich aan een rits regels houden. Enkel zo zijn alle reacties, extra likes en leuke content rechtmatig verdiend. Wie de regels schendt, riskeert dat zijn pagina offline gehaald wordt.

Wat staat Facebook wel toe?

Facebook staat wedstrijden toe indien u ze vanop een bedrijfspagina lanceert.

Andere voorwaarden zijn:

  • Tombola’s of loterijen zijn verboden. Voorzie daarom een schiftingsvraag of een regel dat ‘de snelste reacties winnen’.
  • U mag een foto posten en vragen naar reacties met foto’s, leuke antwoorden of titelvoorstellen. Uw publiek mag ook het juiste antwoord raden nadat u een vraag stelt.
  • Paginalikes verzamelen mag. Deze likers mag u zelfs belonen.
  • Publiceer een wedstrijdreglement om discussie achteraf te vermijden.
  • De verzamelde gegevens mag u enkel gebruiken voor de wedstrijd.

Wat brengt het u op?

Een goede wedstrijd levert u sterke content op, waardevolle feedback en een leuke dynamiek met uw publiek. Het verbetert uw bedrijfspagina én uw imago.

Denk daarom goed na over de wedstrijd. Zet uw commerciële doel niet op het voorplan. Maak er vooral iets leuks van voor uw fans.


Traiteur Roland vraagt:

“Ik heb geen originele ideeën voor een wedstrijd op Facebook. Helpt u me?”

Hoe origineler uw wedstrijd, hoe meer reacties u oogst. We helpen u met een paar ideeën om uit te testen:

  • “Verzin een leuke titel boven deze (zotte, bizarre, intrigerende) foto.”
  • “Post een originele foto van uzelf op onze pagina” (in de sfeer/omgeving van uw product).
  • “Vertel ons over uw lievelingsgerecht uit mama’s keuken.”
  • “Deel uw persoonlijke top 5 uit ons aanbod gerechten.”
  • “Neem deel aan onze quiz of ingrediëntenbingo tijdens een Facebook Live.”
  • “Post een filmpje van uw snelste wortelsnijder.” ‘Wie kan sneller?’, en vraag bewijs in een video.
  • Organiseer een stemming over uw klantvriendelijkste medewerker.

Nog meer inspiratie vindt u in deze 65 ideeën voor een winactie op Facebook.