5 to do’s om uw Facebook-pagina hoger te laten ranken in Google

5 to do’s om uw Facebook-pagina hoger te laten ranken in Google

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Is uw Facebook-pagina niet zichtbaar in Google? Of kan ze hoger noteren? Met deze 5 acties rankt uw bedrijfspagina hoger in de populairste zoekmachine.

Waarover gaat het?

Maar weinig ondernemers beheren hun Facebook-pagina met Google in het achterhoofd. Jawel, ook uw Facebook-pagina wordt geïndexeerd door zoekrobots. Ook uw inspanningen op sociale media kunnen dus beloond worden met een hogere score in Google en co.

Hoe beter ranken in Google?

U kan met een aantal aanpassingen Google beter laten weten wat de activiteit van uw zaak is, waar u actief bent, welke producten u verkoopt, …

Start alvast met deze 5 acties:

Actie 1. Claim uw eigen url

Kijk eens naar de url van uw Facebook-pagina. Bevat de url een reeks nummers die Facebook automatisch voorgesteld heeft? Pas dan aan naar een concrete naam of activiteit.

Actie 2. Vervolledig uw profiel

Vertel wat meer over de activiteit van uw zaak. Vul zeker ook hetzelfde adres en telefoonnummer in als op uw website.

Actie 3. Gebruik keywords

Ga eens na wat voor uw zaak de populairste zoekwoorden zijn meer daarover in dit artikel. Gebruik de woorden waarop uw klanten zoeken in de ‘over ons’-sectie en indien mogelijk ook  in uw Facebook-berichten.

Actie 4. Links leggen

Link op uw website, blog en pagina’s van derden zoals eventuele partnerorganisaties naar uw Facebook-pagina.

Actie 5. Post regelmatig

Deel content, bijvoorbeeld van achter de schermen, die uw volgers leuk of interessant vinden. Wil u meer interactie, ga dan aan de slag met deze tip.

Wat brengt het u op?

Facebook is nog steeds het #1 sociale medium wereldwijd. Meer dan 40 miljoen kleine ondernemingen zijn er op aanwezig, communiceren via Facebook met klanten of delen ervaringen in sectorspecifieke Facebook-groepen. Als deze activiteiten ook uw zichtbaarheid in Google vergroten, leveren ze u meer volgers, klanten, interactie en verkopen op.


Schuurder-plamuurder Jon vraagt:

“Ik vind geen nieuwe klanten op sociale media. Wat doe ik mis?”

We begrijpen dat u denkt dat uw inspanningen op Facebook en andere sociale media klanten moeten opleveren. Maar uw klanten zitten niet op Facebook om te kopen. Op sociale media willen ze geïnspireerd worden, praten met anderen, berichten delen, foto’s bekijken, lachen … Daarom kan het effect van commerciële berichten en ads tegenvallen.

Probeer eens belangeloos berichten te posten. Vertel over boeiende projecten, post opvallende voor- en na-foto’s, deel een trucje om putjes in een muur te vullen, antwoord op vragen, lach met een cartoon van een plamuurder, … Zo wint u vertrouwen en daaruit kunnen nieuwe projecten voortkomen.