facebook-youtube-geen-vrienden

Facebook en YouTube zijn geen vrienden… en hoe dat uw succes beïnvloedt

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Op sociale media draait alles rond ‘vrienden’. Helaas zijn Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube en WhatsApp zelf geen vrienden van elkaar. Hoe hindert dit uw succes?

Wat is het probleem?
Sociale media beslissen over het bereik van uw berichten. Omdat ze elkaar niet willen promoten, beperken ze uw publiek wanneer uw bericht vooral een link is naar andere sociale media. Berichten van hun eigen website verdelen ze ruimer, de zogenaamde native content.

Bijvoorbeeld:
U kan een video van YouTube snel op Facebook plaatsen via een link. Heel gemakkelijk. Maar laadt u deze video direct op Facebook op, dan beloont het sociale medium u met een groter publiek. Zo blijkt uit onderzoek dat een video die rechtstreeks is opgeladen op Facebook 2x zoveel likes krijgt, 3x meer wordt gedeeld en tot 7x meer reacties krijgt. De interactie met het publiek stijgt dus enorm.

 

De cruciale vraag is hier: “Welke sociale media zijn bevriend?”
Facebook en Google zijn de grote spelers.

 

 Facebook bundelts als grootste sociale netwerk, Instagram, WhatsApp, Messenger en uiteraard Facebook zelf.

Google verzamelt YouTube, Gmail, Hangouts en Google+.

 

Andere populaire sociale media als Twitter, Snapchat, Pinterest en LinkedIn vormen een wereld op zich. Hierdoor worden ze minder gepromoot door de grote spelers.

Hoe bereikt u meer mensen op de sociale media?
Natuurlijk wil u het maximum halen uit uw inspanningen op sociale media.

Ons advies? Post uw bericht, video en foto rechtstreeks op dat medium. Dit wil niet zeggen dat u voor elk medium een nieuwe tekst moet schrijven. U kan zeker dezelfde tekst copy-pasten in het invulvak van een ander sociaal medium.

 

Vraag van Elise

“Kan ik dezelfde hashtags gebruiken op Twitter, Pinterest, Instagram en Facebook?”

Hashtags zijn woorden gemarkeerd met een hekje: #. Ze lichten in een kleur op en zijn aanklikbaar.

U kan #hashtags verwerken in uw berichten op Twitter, Instagram, Pinterest en Facebook. Daarmee benadrukt u bepaalde woorden, geeft u aan over trends te berichten en discussieert u mee over een onderwerp dat hot is, bijvoorbeeld #brusselslockdown of #Euro2016.

U kan zeker dezelfde hashtags gebruiken op Twitter, Instagram, Pinterest en Facebook. Zo wordt uw bericht gelezen door mensen die op een bepaalde hashtag zoeken in dat sociale medium.

Wist u bijvoorbeeld dat de hashtag #digitaleversnelling heel wat digitale tips & tricks oplevert?