rawpixel-191157-unsplash

Dit zijn de voor- en nadelen van gratis verzending voor webshop eigenaars

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Gratis verzending is een troef. Maar is dit voor u wel financieel haalbaar? Dit artikel somt de belangrijkste voor- en nadelen van gratis verzending op.

Het belang van gratis verzending?

Als het van uw klanten afhangt, kiezen ze natuurlijk voor gratis verzending. Verzendkosten zijn voor uw klant 3 tot 6 keer belangrijker dan de leveringssnelheid, het bezorgadres en bezorgmoment, aldus een onderzoek van Deloitte. Als u verzendkosten verlaagt of zelfs schrapt, hebt u dus een voetje voor ten opzichte van de concurrentie.

Maar dit is toch onbetaalbaar voor uw winkel? Of niet? Weeg deze voor- en nadelen van gratis verzending voor online verkopers tegen elkaar af.

5 voordelen voor webshops

Expert digitale marketing Dave Lorrez, die zelfstandigen gratis adviseert via De Digitale Versnelling, ziet 5 voordelen van gratis verzending:

  • Meer bestellingen: gemiddeld stijgen de ordervolumes met meer dan 15%,
  • Hogere conversieratio’s: meer mensen klikken door naar uw website als ze zien dat de verzending gratis is,
  • Meer herhaalaankopen: klanten kopen vaker opnieuw bij u,
  • Marketingvoordeel: het feit dat u geen verzendkosten aanrekent, kan een voordeel zijn ten opzichte van uw concurrent en kan u dus gebruiken in uw marketing,
  • Prijsstijging: uw producten mogen 10 tot 15% duurder zijn als u gratis shipping aanbiedt.

5 nadelen voor online handelaars

Dave kent uiteraard ook de keerzijde van de medaille. Hij somt deze nadelen op:

  • U moet alle verzendkosten zelf betalen,
  • De marge per verkoop daalt aanzienlijk,
  • Kleinere marges en lagere winsten zorgen voor minder budget voor de ontwikkeling van uw zaak,
  • Het is moeilijk om over te stappen naar betalende verzendingen eens uw klanten gratis verzending gewoon zijn,
  • 9 kansen op de 10 verlaagt ook uw concurrent zijn verzendtarieven. Zo verdwijnt een belangrijk concurrentieel voordeel.

Is het voor u al meteen duidelijk of gratis verzending een goed idee is? Of u twijfelt misschien nog? Lijst dan alvast even op hoe u tegenover elk voor- en nadeel staat en wat het betekent voor uw zaak.

Kent u trouwens deze alternatieven? Gratis verzending hoeft niet altijd! Test deze 4 alternatieve verzendopties voor uw webwinkel.


Een verkoper van dierenvoeding vraagt:

“Ik wil uitrekenen of gratis verzending interessant is voor mij. Hoe doe ik dat?”

Plaats bijvoorbeeld bovenaan uw website dat verzending tijdelijk gratis is vanaf een bestelling van x euro. Bereken vervolgens uw winst of verlies met deze tool van expert Dave Lorrez.

De conclusie? Hoe meer u extra verkoopt dankzij de gratis verzending, hoe meer marge u zou moeten overhouden.