Depositphotos_222649084_l-2015-1170

Dé 5 online marketing trends 2019 voor zelfstandigen en kleine ondernemingen

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Bent u al bezig met voorbereidingen voor 2019? Terecht! Onze tip: hou rekening met de nieuwste online marketing trends voor zelfstandigen en kleine ondernemingen. Die zullen immers bepalen hoe u in 2019 online adverteert en met uw klanten praat.

Online marketing verandert in sneltempo. Elk jaar heeft zijn trends. Wie nu al de trends van 2019 kent, kan zich tijdig voorbereiden om er mooi op in te spelen.

Trend 1: live video blijft groeien

Mobiele surfers kijken jaar na jaar meer video. Live video’s worden daarbij langer bekeken dan gewone video’s. Breaking news is populair, evenals conferenties, optredens en sprekers. 80% zegt van een merk eerder een live video te willen zien dan een blog te lezen. 81% verkiest live video’s boven sociale posts. Wat zet u live in 2019?

Trend 2: chatbots worden normaal

Nieuw in 2018, normaal in 2019. Dat is de chatbot waarmee mensen gemakkelijk een pakje friet bestellen, een pretparkticket boeken, informatie vragen over de nieuwe kledingcollectie … Ideaal ook voor uw marketing. De chatbot stelt nieuwe producten voor, vraagt of uw contacten geïnteresseerd zijn in een last-minute-deal en is vooral hulpvaardig. Schakelt u bijvoorbeeld Messenger Bot al in?

Trend 3: online reviews exploderen

Wie dit jaar nog geen reviews begon te verzamelen, start er zeker mee in 2019. Online reviews zijn namelijk dé manier om nieuwe klanten te lokken en te overtuigen. Zet uw klanten aan het werk. Vraag een beoordeling op de platformen die belangrijk zijn in uw sector.

Trend 4: influencer marketing ook voor de kleintjes

Grote merken zetten al langer influencers in om hun producten en merken te promoten. In 2019 ontdekken ook kleinere handelaren deze mensen met een groot online netwerk. Maak hen blij, schenk hen een unieke ervaring, huur hen in om een videoverslag te maken of te ‘vloggen’ over uw zaak.

Trend 5: spreken tegen Google

Gesproken zoekopdrachten vormen vandaag al een derde van de 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten op Google. De zoeker typt niet meer. Nee, hij of zij spreekt tegen Google, Siri, Alexa en Cortana. Wat dit verandert voor uw online marketing? Uw website en SEO moeten geoptimaliseerd worden. Wie beter vragen beantwoordt, scoort hoger en verkoopt meer.


Pralineverkoopster Stefanie vraagt:

“Ik wil een kaartje met de locatie van mijn winkel op mijn website. Hoe maak ik dit?”

Google Maps biedt de gemakkelijkste oplossing:

1. Tik in Google Maps de locatie die u wil tonen in het zoekvenster.
2. Klik linksboven op het hamburgermenu.
3. Kies de optie ‘Kaart delen of insluiten’.
4. Via de pop-up kiest u ‘een kaart insluiten’ en het formaat dat u wenst.
5. Tot slot kopieert u de HTML-code om ze op uw site te plakken.

Een dergelijke iframe importeren is gratis. Wil u het kaartje echter personaliseren, dan hebt u de betalende Google Maps-API nodig.

Goed om weten: als u uw zaak hebt geclaimd in Google, staat uw winkel al standaard aangeduid op de kaarten. Hebt u Google nog niet verteld dat u de eigenaar bent van uw zaak, lees dan Scoor op slechts 5 minuten tijd beter in Google met Google Mijn Bedrijf.