Betere buttons op uw website voor meer kliks

Meer kliks, woohoo! Deze button designtips zetten uw bezoekers aan tot klikken

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Het design van buttons beïnvloedt het online klikgedrag op uw site. Het zijn vaak details die bezoekers aansporen tot klikken en online kopen. Kent u deze 7 tips al?

Moedigen de buttons of ‘call-to-action-knoppen’ op uw website voldoende aan om te klikken? Of zouden ze meer kunnen opleveren?

Waarover gaat het?

Herinnert u zich hoe u als kind van de ene boomstam op de andere wipte? Wel, net zo moeten knoppen op uw website mensen aanzetten om erop te springen.

Met enkele kleine ingrepen lukt dat misschien nog beter, dus test zeker eens enkele verschillende buttons uit. In de statistieken van uw website zal u nadien kunnen zien welke het best werken.

Hoe buttons klikbaarder maken?

7 tips om uw buttons aan te passen zodat deze meer kliks verzamelen:

  1. Buttons moeten klikbaar ogen, bijvoorbeeld door een opvallende, contrasterende kleur en ronding van hoeken.
  2. Maak de knoppen groot genoeg.
  3. Plaats ze waar mensen ze verwachten, vlot binnen het bereik van uw bezoekers. Zo worden populaire buttons in apps steeds vaker onderaan het scherm geplaatst.
  4. Creëer ruimte rondom de knoppen. Bezoekers moeten gemakkelijk kunnen klikken, ook degene met wat dikkere vingers die op hun smartphone surfen.
  5. Schrijf een actiegericht woord op de knop dat motiveert om te klikken. Bijvoorbeeld: ‘Klik nu’, ‘Deel op Instagram’ of In mijn winkelmandje’.
  6. Ga voor de snelste reactietijd. Uw website reageert best binnen de 0,1 seconde op de klik.
  7. Vermijd teveel knoppen.

Wat brengt het u op?

Buttons die ontworpen zijn volgens deze designtips nodigen uw bezoekers sneller uit tot klikken. En dat is cruciaal voor een succesvolle website.

Net zoals de boomstammen u als kind ergens brachten, leiden de buttons uw bezoekers naar de plek met de informatie die hen interesseert. Ze vinden beter hun weg, blijven langer op uw site … en kopen misschien wel meer.


Webshopeigenaar Heidi vraagt:

“Ik heb geïnvesteerd in een heel mooie website. Maar waarom trekt die geen bezoekers aan?”

We ontmoeten vaak zelfstandigen die zwaar investeren in een knappe online winkel. Daarbij gaan ze ervan uit dat klanten vervolgens automatisch binnenstromen. Maar helaas, zo loopt het niet.

Waarom niet? Uw webshop is als een drankstalletje in het midden van de woestijn. De nood aan uw producten mag nog zo hoog zijn, als niemand het stalletje vindt, verkoopt u niets. Daarbij komt nog dat de concurrentie online in bijna elk segment groot is.

Herbekijk daarom uw budget. U investeert beter meer in online marketing dan in het design van uw website. Hier vindt u tips voor een betere online marketing.