Depositphotos_61853093_l-2015

Betere online reviews? Vraag uw klanten om het zo aan te pakken

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Wist u dat een positieve review geloofwaardiger wordt als de klant die op de juiste manier schrijft? Maar hoe suggereert u klanten om betere reviews te schrijven?

Omdat niet iedereen positieve reviews gelooft, zijn ze soms minder krachtig dan negatieve reviews. Gelukkig kan dat opgelost worden.

Waarover gaat het?

85% van de consumenten vertrouwt online reviews even sterk als persoonlijke aanbevelingen. Maar mensen reageren vooral op recente reviews. 77% vindt online reviews ouder dan 3 maanden niet meer relevant. 18% laat zich zelfs enkel beïnvloeden door reviews die de laatste twee weken geschreven werden, volgens een onderzoek van BrightLocal.

Welke reviews overtuigen?

De kracht van positieve reviews is dus groter als ze geschreven werden net na de aankoop, het restaurantbezoek of het verblijf in het hotel. Het loont de moeite om hierop in te spelen.

Enkele sterke voorbeelden:

  • “Vanavond hebben we bij restaurant De Lekkerbek gegeten. Fantastisch lekker!”
  • “Bedrijf X heeft net mijn nieuwe iPhone geleverd. Wauw, wat een snelle service.”
  • “Vanochtend heb ik dit e-boek gekocht, ben nu al halfweg. Het verhaal leest als een trein.”
  • “Sinds vandaag zorgt lamp X voor meer sfeer in mijn huis. Ik vind de kleur en intensiteit van de verlichting heel gezellig.”

Hoe reviews verbeteren?

Natuurlijk mag u klanten helpen bij het schrijven. Motiveer hen, bijvoorbeeld om zo snel mogelijk een review te schrijven. Dit kan via e-mail op de dag van levering, net na een restaurantbezoek, 5 dagen nadat ze een e-boek gedownload hebben, bij het uitchecken van het hotel enzovoort.
Vraag hen om te vermelden dat hun ervaring recent is of dat ze het product zopas ontvingen. Ook goed is dat ze vermelden wanneer ze het product gebruiken. Deze tijdsaanduidingen zetten anderen immers aan om ook klant bij u te worden.


Burn-outcoach Frederic vraagt:

“Ik durf niet goed vragen naar reviews. Hoe maak ik het mezelf gemakkelijker?”

Stel in uw e-mailprogramma een standaardbericht op. Verwijs hierin naar de coaching die u geeft en vraag deze te beoordelen via een review. Voeg zeker ook een aanklikbare link toe die uw klanten meteen naar de website leidt waarop ze hun mening kunnen ingeven. De Digitale Versnelling beoordeelt u bijvoorbeeld gemakkelijk via deze link op Google Reviews.

Bewaar het mailtje dat u zonet hebt opgesteld als template. Zo hoeft u het niet steeds opnieuw te typen. Stuur het regelmatig naar een tevreden klant.