9 tips waarmee u supergoede webinars geeft

9 tips waarmee u supergoede webinars geeft

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Heel wat bedrijven informeren (potentiële) klanten via webinars. Dat werkt. Maar hoe haalt u alles uit uw professionele livestreams?

Waarover gaat het?

Webinars zijn een populaire manier om kennis te delen en nieuwe klanten te winnen. In ‘De beste manier om te starten met uw eerste webinar’ vindt u de straffe cijfers. Mooi meegenomen is dat het vrij goedkoop en eenvoudig kan, via een livestream op Facebook of via webinar-platformen. Maar omdat de sector professionaliseert, haken kijkers snel af bij amateuristische webinars.

Welke 9 tips verbeteren uw webinars?

Voortaan geeft u supergoede webinars voor klanten en prospecten met deze tips:

  1. Kondig het webinar ruim op voorhand aan en moedig aan tot inschrijven.
  2. Verzamel op voorhand vragen bij uw publiek.
  3. Oefen voordat u live gaat. Werkt alle apparatuur? Hoe klinkt uw stem? Hoe komen u en uw gasten over?
  4. Hou het webinar kort en krachtig. Ideaal duurt het 30 tot 45 minuten, aangevuld met 10 tot 15 minuten Q&A.
  5. Voorzie een panel met sprekers. Voorkom dat 1 man of vrouw te lang aan het woord is.
  6. Organiseer interactie met de deelnemers. Motiveer hen om vragen te stellen via chat en lanceer tussendoor een poll.
  7. Deel unieke content en actiegerichte adviezen. Vermijd algemeen gekend advies.
  8. Neem de livestream op in een stille ruimte of stel microfoons zo in dat ze het achtergrondgeluid niet registeren.
  9. Post het webinar nadien op uw website als een blog. Deel het via sociale media.

Wat brengt het u op?

Via een webinar treedt u direct in actie met geïnteresseerden en klanten. U vergroot uw publiek op sociale media. Dat is één van de 7 redenen om volgende week een webinar of Facebook Live te organiseren.

Tijdens de live-uitzending bent u in staat om vragen te beantwoorden, naar koopintenties te peilen, om uw (potentiële) klanten te overtuigen uw product te proberen of om ze vrijblijvend uit te nodigen op een volgend webinar.


Online verkoper Johan vraagt:

“Ik plan binnenkort een webinar. Hoe organiseer ik dit technisch?”

Uw eigen site is niet geschikt om een webinar te geven. Technisch komt er heel wat bij kijken. En u bereikt ongetwijfeld een groter publiek als u voor een populair en professioneel platform kiest.

Natuurlijk kan u een Facebook Live organiseren. Maar er zijn nog andere interessante webinar-platformen. Zij regelen inschrijvingen, streaming, chat en polls, opvolging …

3 interessante webinar-tools: