professioneel-twitteren

7 tips om professioneel te twitteren als bedrijf

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Kleinere ondernemers en zelfstandigen laten Twitter soms links liggen. Toch is dit sociale medium misschien beter geschikt voor u dan Facebook en Instagram. Test het met deze tips.

Wat is Twitter?

Twitter is een van de snelste sociale media waarop bedrijven en particulieren korte berichten delen. Het maximum aantal tekens voor deze berichten is onlangs verdubbeld van 140 naar 280 tekens. Via één klik volgt u de merken en bedrijven van uw keuze. U deelt heel snel nieuws, haakt in op de actualiteit, promoot aanbiedingen en geeft tips als expert.

Waarom is het belangrijk voor mij?

Via Twitter legt u een directe band met uw klanten en doelpubliek. En u leert veel van hen. Eén derde van de twitteraars deelt zijn of haar meningen over producten en merken op het sociale medium. Bovendien kunt u ook persoonlijke contacten leggen en op die manier uw product verkopen.
Andere interessante cijfers? 1 op 3 zoekt merken en productinformatie op Twitter. 1 op 3 Belgen volgt merken. Bijna 20% van de Twitter-gebruikers zoekt actief contact met de webcare van bedrijven.

Hoe twitteren met resultaat?

Professioneel twitteren is een kunst. We helpen u dus graag op weg met deze tips.

  1. Maak een volledig profiel aan mét profielfoto als u vanuit persoonlijke naam twittert, of bedrijfslogo als u vanuit uw bedrijf twittert.
  2. Tweet om uw klanten te helpen.
  3. Benut het aantal beschikbare tekens. Langere tweets worden meer geliked, gedeeld en beantwoord.
  4. Volg relevante hashtags en gebruik ook actuele #hashtags in uw bericht.
  5. Reageer snel op tweets met uw bedrijfsnaam en merknamen.
  6. Plaats een relevante foto bij een tweet. Tweets met foto’s zorgen ervoor dat 89% meer volgers de tweet toevoegen bij hun favorieten en leveren 150% meer retweets op.
  7. Volg, reageer, retweet en like anderen. Zij zullen u ook intensiever volgen en retweeten.


Broodjeszaak Krokant vraagt:

“We zijn nu een tijdje actief op sociale media, maar weten niet of we het goed doen. Hoe meten we onze resultaten op sociale media?”

U doet er inderdaad goed aan om regelmatig te evalueren of u goed bezig bent. Maar misschien hebt u de belangrijkste stap overgeslagen toen u begon met Facebook, Instagram en Twitter. Hebt u uw doel vastgelegd? Wat wilt u exact bereiken met uw activiteit op sociale media?

Vervolgens bepaalt u met welke kpi’s u deze doelstelling meet in het dashboard van het sociale medium. Deze kritieke prestatie-indicatoren (kpi’s) zijn bijvoorbeeld: aantal bereikte personen, nieuwe volgers, reacties en clicks op links naar uw website.

Op basis van de cijfers die voor u belangrijk zijn, tekent u de tendens uit, stuurt u bij en wordt u online succesvoller.