7 redenen om volgende week een webinar of Facebook Live te organiseren

7 redenen om volgende week een webinar of Facebook Live te organiseren

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Online live een presentatie of interview geven. Het is een manier om expert te worden in uw vak of (potentiële) klanten warm te maken voor uw zaak. Ontdek meer redenen om een webinar of Facebook Live op te zetten.

Wat is een webinar?

Een webinar is presentatie of workshop die in realtime online uitgezonden wordt. In plaats van mensen op één plaats te verzamelen en een spreker op het podium te zetten, zoekt u een goede locatie en zet u de camera aan.

Facebook Live is de variant voor Facebook. Met één druk op uw smartphone bereikt u live een groot publiek op het sociale medium. Hebt u bijvoorbeeld de recente e-commerce livestream met expert Kristof Nizet van De Digitale Versnelling al gezien?

Screenshot van de Facebook Live e-commerce livestream van De Digitale Versnelling

Waarom een webinar organiseren?

  1. Het is goedkoper dan een klassieke bijeenkomst organiseren in een zaal.
  2. U laat zich als expert opmerken in uw materie.
  3. U vergroot uw publiek op sociale media.
  4. Geïnteresseerden van over de hele wereld nemen deel zonder verplaatsing.
  5. Directe interactie is mogelijk met een ruim publiek.
  6. U combineert lesgeven met het verkopen van uw product.
  7. U verzamelt leads omdat deelnemers zich inschrijven en de streaming liken.

Wat brengt het u op?

De redenen hierboven geven al aan dat de ‘return on investment’ van een webinar of Facebook Live vaak hoog ligt, vooral dankzij de lage investeringskost.

Opmerkelijk is dat het aantal kijkers tijdens het live moment niet allesbepalend is. Als u de video van het webinar nadien deelt op uw site en sociale media, blijft die kijkers lokken.


Apotheker Chris vraagt:

“We plannen een Facebook Live. Hoe lang mag die duren?”

Facebook staat live-uitzendingen van maximaal 4 uur lang toe. Maar u hoeft het niet zo lang te rekken. Weet wel dat Facebook tijd nodig heeft om uw vrienden te informeren over uw live. Dit doet het pas tijdens de uitzending.

  • 10 minuten is daarom de minimumduur van een sterke Facebook Live.
  • 15 minuten live zijn, creëert meer interactie. Uw publiek stelt steeds meer vragen, geeft likes en deelt uw live-uitzending. Vanaf 15 à 16 minuten stabiliseert deze interactie, aldus Buzzsumo.
  • 20 minuten duren de best presterende Facebook Live video’s.
  • 4 uur is de maximale uitzendduur.