Man drawing up a list of pros and cons on a virtual interface or screen with a marker pen in order to make a decision in a conceptual image, close up view of his hand.

5 redenen om (g)een bedrijfspagina op Facebook te starten

In Nieuwsbrief door Telenet Business

U hebt het mogelijks ook al gedacht: “Ik ben niet actief op Facebook, maar zou dat wel moeten zijn”, of “Oei, ik heb precies al lang geen berichten meer gepost.” Maar misschien is dat in uw geval helemaal niet erg. Hoe staat u tegenover deze vijf redenen om Facebook al dan niet links te laten liggen?

Niet elk bedrijf heeft er baat bij om op Facebook aanwezig te zijn. Voor het ene bedrijf is het een perfect match, het andere zoekt beter een ander sociaal netwerk op.

Uw redenen om het wel/niet te doen?

Reden 1. U hebt (g)een actieve groep rondom u of uw zaak. Bijvoorbeeld een hippe koffiebar met een trouw publiek zal gemakkelijk online leven. Een opleidingsinstituut dat de studenten in Facebook-groepen laat discussiëren ook. Maar misschien hebt u zo geen natuurlijke groep rondom u. Dan kost het misschien te veel moeite om deze online te proberen creëren.

Reden 2. U hebt (geen) tijd om de pagina te laten leven. Belangrijk is om voldoende tijd te investeren in uw Facebook-pagina zodat de pagina kan groeien. Met een doodse pagina bereikt u geen enkel van de bedrijfsdoelen die u hebt opgesteld.

Reden 3. Wil u betalen om posts te promoten? Afhankelijk van uw doelstellingen is dit noodzakelijk. Vraag uzelf dus af wat u wil bereiken met aanwezig zijn op Facebook.

Bedrijven die een groot publiek en extra rendement willen bereiken, zullen dat moeilijk kunnen verwezenlijken zonder te betalen. Een bakker die daarentegen eerder fans uit de buurt willen laten watertanden met foto’s van zijn lekkerste gebakjes, kan dat al met een zeer klein budget. Bijvoorbeeld met 5 euro bereikt hij al 1.000 mensen.

Reden 4. Kennen uw klanten u vooral via uw bedrijf? Of zijn uw persoonlijk merk en reputatie groter dan uw eventuele bedrijfsnaam? Bundel in dat laatste geval uw Facebook-inspanningen met uw persoonlijke pagina, en leg daar de focus op. Zo kan u echt actief zijn als persoon en online adviezen en inzichten delen.

Reden 5. Wat voor oplossing biedt u? Bedrijven met oplossingen die Facebook-gebruikers allicht nodig hebben, doen er goed aan om een pagina aan te maken. Verkoopt u echter minder courante zaken zoals tractors, ontwikkelt u bedrijfssoftware of lost u verstoppingen op, dan is een Facebook-pagina misschien niet de beste manier om uw doelgroep te bereiken.

Verdiept u zich graag verder in de redenen om het niet te doen? Dat kan via de blog 7 reasons you should not create a Facebook business page.

Wat brengt dit op voor u?

Ondanks dat een bedrijfspagina op Facebook uw zaak goed kan doen, is dat zeker niet bij alle bedrijven het geval. Merkt u dat u meer redenen hebt om geen pagina aan te maken? Dan investeert u uw tijd en geld beter in een andere actie die mogelijks rendabeler zal zijn.

Zo kan u bijvoorbeeld meer omzet draaien omdat u meer uren kan factureren. U kan marketing en promotie voeren die u wel omzet en klanten opbrengen. Of investeren in andere zaken die uw zaak doen groeien.

Welk besluit u ook neemt, we wensen u een maximaal rendement van uw inspanningen.


Online verkoopster Anaïs vraagt:

“Ik verzamel veel likes op Facebook, maar weinig reacties. Is dat een probleem?”

Blij te lezen dat uw publiek houdt van uw posts. Want het belangrijkste is dat uw volgers actie ondernemen na het lezen van één of meerdere posts. Dat kan een like zijn, maar een reactie is nog beter.

Opmerkingen wegen op Facebook zwaarder door dan likes. De reacties van uw publiek geven het algoritme namelijk het signaal dat uw berichten en pagina in de smaak vallen.

Posts met meer reacties worden vervolgens aan meer mensen getoond. Hierdoor halen ze betere bereikcijfers.

Ook snel reageren is cruciaal voor een betere score op het platform. Of waarom u best binnen 15 minuten op Facebook-reacties antwoordt.