5-oplossingen-om-uw-lanten-te-betalen-met-smartphone

5 oplossingen om uw klanten te laten betalen met hun smartphone

In Nieuwsbrief door Telenet Business

“Kan ik met mijn smartphone betalen?”, vragen steeds meer klanten bij de bakker, broodjesbar, fietsenwinkel, dokter en kapsalon. Gelukkig zijn er een paar mogelijkheden. Kent u deze?

Wat is betalen via smartphone?

Ook fysieke winkels worden digitaler. Zo verwachten steeds meer klanten veilig te kunnen betalen met een appje.

Hoe maak ik dit mogelijk?

Er zijn veel betaalmogelijkheden via smartphone. Dit zijn de 5 meest bekende in België:

  • De app van een bank. Hiermee doet uw klant overschrijvingen of maakt hij of zij snel geld over indien u bij diezelfde bank bent.
  • Met de Bancontact-app gaat het ook vlot, soms gekoppeld aan de app van uw bank. U als handelaar geeft het bedrag in op uw smartphone. De klant scant de QR-code op het scherm en geeft zijn paswoord in. Klaar!
  • Smartphones met een NFC-chip (near field communication) vervangen perfect de bankkaarten. Uw klanten houden ze voor de terminal. Bedragen tot 25 euro worden zonder code afgerekend.
  • PayConiq en Seqr zijn nieuwe spelers op de markt. Ze zijn populair omdat ze zonder dure terminal en opstart- of maandelijkse kosten kunnen. Ook transactiekosten zijn lager.

Wat is uw voordeel?

Met deze nieuwe tools bent u als kleine handelaar nog klantvriendelijker. U biedt een veilige en gemakkelijke manier van betalen. Tegelijkertijd weet u meteen dat het geld terechtkomt bij u en in uw boekhouding. Extra voordeel is dat u minder betaalt voor transacties als u kiest voor slimme oplossingen.


Kinesist Ingrid vraagt:

“Ik wil mijn klanten herinneren aan hun afspraak per sms. Hoe regel ik dit?”

Klanten laten het al eens afweten. Helaas, Ingrid. Maar u hebt het helemaal juist. Een sms-bericht is hier een goed wapen tegen. Volgens onderzoek verlaagt een sms-notificatie het aantal no-shows met 50% tot 60%.

Ook kleinere zelfstandigen zetten sms met succes in.

Bij Belgische aanbieders zoals Cellcom en Spryng betaalt u per sms zonder abonnementskosten. U verstuurt sms’jes vanaf uw computer of integreert dit in uw klantensysteem. Zo wordt uw klant automatisch aan de afspraak herinnerd.