3 redenen om nu te starten met automatisch e-mails versturen

3 redenen om nu te starten met automatisch e-mails versturen

In Nieuwsbrief door Telenet Business

Wist u dat e-mails automatisch versturen het u gemakkelijker maakt? U wint er bijvoorbeeld flink wat tijd mee. Ontdek meer redenen om nu te starten met deze vorm marketing automation.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is de vakterm voor een digitaal systeem dat (potentiële) klanten bijvoorbeeld automatisch mailt om ze aan te zetten tot een eerste of volgende aankoop. In deze nieuwsbrief richten we ons op dergelijke automatische e-mails, want dat is de eenvoudigste oplossing voor zelfstandigen en kleine ondernemingen. Ze sporen nieuwe en bestaande klanten aan tot actie.

Waarom automatisch mailen?

Automatisch e-mails versturen klinkt ingewikkelder dan het is. De kans is groot dat deze 3 redenen u inspireren om marketing automation toch eens te testen.

1. Minder werk voor u
Eens u automatische mailings hebt opgezet, is het systeem in staat om de klaargemaakte mailings te versturen op het beste moment. Dit betekent dat u minder werk hebt en dat er mailings worden verstuurd wanneer u niet achter uw computer zit. Zelfs wanneer u op vakantie bent, loopt het mailingsysteem door. Hiermee kan u zich dus nog meer focussen op de kern van uw zaak.

2. Meer gewenst door klanten
In tegenstelling tot een algemene nieuwsbrief, spelen automatische e-mails direct in op wat bezoekers op uw website doen. Iemand schrijft zich bijvoorbeeld in voor de nieuwsbrief, een ander legt een paar items in een winkelmandje, een potentiële klant bekijkt een filmpje … Dit wil zeggen dat deze personen specifiek op zoek zijn naar uw producten. Ze staan meer open voor extra informatie of een aanbod.

3. Sterkere connectie met uw publiek
Hoe vaker u zich laat horen, hoe meer uw merk en producten top of mind blijven bij uw klanten. Een automatisch mailsysteem zorgt voor een sterkere connectie met uw publiek omdat er vaker én op de juiste momenten nieuwsbrieven worden verstuurd. Bijvoorbeeld na een verkoop, op een verjaardag, na een websitebezoek, als iemand een vol winkelkarretje achterlaat … Als reactie op uw mail springen uw klanten ongetwijfeld vaker uw (online) winkel binnen.

Hoe starten met automatische e-mails?

U hebt eerst en vooral een marketing automation tool nodig die u toelaat om e-mails op voorhand te schrijven, op te maken en in te plannen. Overweeg zeker deze drie gratis marketing automation tools.

Met deze programma’s bouwt u gemakkelijk een reeks mails die automatisch worden uitgestuurd in een vooraf geprogrammeerd tempo. Vaak worden ze verstuurd na een actie die de ontvanger zelf onderneemt.


Een sauna-uitbater vraagt:

“Ik wil automatisch e-mails versturen. Wat zijn de beste momenten om mijn klanten te mailen?”

Verjaardagen zijn hét moment om klanten te benaderen. Ze vinden het fijn dat u aan hen denkt. Als u bovendien een leuk cadeautje geeft, versterkt u ook de emotionele band met uw klant. Denk aan een kortingsbon, gratis toegang of een inspirerend e-boek.

Er zijn natuurlijk nog vele andere gelegenheden om te mailen:

  • Als iemand zich inschrijft op uw nieuwsbrief.
  • Net na een aankoop.
  • Telkens iemand in uw webshop een winkelkarretje vult maar achterlaat.
  • Om feedback te vragen na een aankoop.
  • Als vervolg op een eerste ontmoeting op een beurs of evenement.
  • Als aanmoediging om nog eens langs te komen.
  • Om nieuwe producten voor te stellen die aansluiten op de wensen van klanten.
  • Nadat een eerdere mailing gelezen werd.