Organisch vs betaald bereik

Wat is het verschil tussen organisch en betaald bereik?

In Meten & Conversie, Website door Telenet Business

U bereikt veel mensen online. Wauw! En weet u ook hoe u hen bereikt? Wat is uw organisch versus betaald bereik?

Facebook informeert u over het betaald en organisch bereik van berichten op uw pagina. Wat wil dit zeggen?

Wat is organisch en betaald bereik?

Organisch bereik is het aantal unieke personen dat uw bericht op zijn scherm krijgt wanneer u berichten post zonder ervoor te betalen. Dit zijn enkel mensen die uw pagina liken.

Betaald bereik is het aantal unieke personen aan wie uw bericht is weergegeven als resultaat van advertenties. Met deze sponsored ads richt u zich tot het publiek dat u zelf definieert.

De bereikte mensen zien uw bericht. Wat niet wil zeggen dat ze het lezen, of er op klikken.

Niet enkel voor Facebook?

De termen organic & paid reach worden vaak gebruikt om het succes van posts en advertenties op Facebook uit te drukken. Maar ook op Google of andere sociale media als LinkedIn en Twitter wordt er gesproken over organisch en betaald bereik.

Hoe versterken organic and paid reach elkaar?

Organisch en betaald bereik werken elkaar niet tegen. Noch moet u kiezen tussen het een of het ander.
Feit is dat u organisch vandaag minder mensen bereikt dan vroeger. Wel kan u dit aantal opkrikken… via betaald bereik én een goede campagne.
Wanneer mensen die uw betaald bericht zien, en reageren of het delen met hun publiek, vergroot uw organisch bereik. U hoeft namelijk niet te betalen voor het bereik dat u wint via mensen die uw content delen.