Online key metrics

Tijd tekort? Probeer eens een CRM-pakket

In Efficiëntie en infrastructuur door Telenet Business

Pieter verliest wel eens een mailadres, zoekt zich meer dan eens te pletter naar gsm-nummers van klanten en vergeet soms te factureren. Herkent u deze chaos? En raden ze u ook een CRM-systeem aan?

Dit artikel is ook voor wie een aversie heeft tegen digitale tools, zoals Pieter. Er zijn namelijk nog veel ondernemers die alle informatie over hun klanten in hun hoofd opslaan. Maar hun aantal slinkt, begrijpelijk.
Steeds meer kleine ondernemers en zelfstandigen verzamelen data via handige software: de zogenaamde CRM.

Wat is een CRM-pakket?

En hoe helpt het u klantinformatie te verzamelen en te delen onder medewerkers?
CRM bundelt info over al uw klanten en staat voluit voor Customer Relationship Management. Het is handige software om alle relaties en contacten van uw bedrijf met huidige en potentiële klanten te beheren. Omdat de meeste oplossingen cloudgebaseerd zijn, consulteren u en uw medewerkers altijd de laatste informatie. Overal en altijd, zowel op computer, tablet als smartphone.

Factureer sneller en gemakkelijker

U boekt de grootste winst wanneer u het CRM-programma linkt aan uw mailbox, aan informatie over aankopen, lopende projecten, facturen, vergaderingen, boekhouding, prestaties van medewerkers, klachtenopvolging, enzovoort. Sommige CRM-aanbieders bieden het hele pakket. Vaak voorzien ze (ook) koppelingen naar andere tools. Check dit!

Kies voor eenvoud

Ondernemers die een CRM-systeem gebruiken, ervaren dat ze nu hun hoofd eindelijk vrijhouden voor hun echte activiteit. Ook de uren die ze aan administratie besteden, krimpen.

En wat uw mogelijke IT-schrik betreft?
Er bestaan heel eenvoudige CRM-systemen voor zelfstandigen en kleine ondernemers. Test ze gratis uit, bijvoorbeeld het Belgische Teamleader of Yuki.